مهمترین نکات نشست خبری وزرای خارجه ایران و عربستان

وزرای خارجه ایران و عربستان
وزرای خارجه ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2023
اشتراک
عزم جدی عربستان بر توسعه روابط با ایران.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست مشترک خبری با حسین امیرعبداللهیان گفت :
نخست خوشامد میگویم از وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه در این دیدار تاکید کردم که عربستان مصمم است روابط دو کشور توسعه یابد و در این زمینه برای حمایت ایران از برگزاری همایش اکسپو‌ در ریاض تشکر می‌کنم.
دیدار امروز ما در راستای توسعه روابط دو جانبه در ابعاد گوناگون و تلاش‌های گذشته برای امنیت منطقه انجام شد. نمایندگی‌های دو کشور کار خود را آغاز کردند؛ شروع کار ماموریت سفرای ما در دو کشور در راستای تاسیس روابط جدید دو کشور است.
من به پیگیری توافقنامه های قبلی در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی تاکید کردم و در این نشست خواستار شدم تا گفت‌وگوها و رایزنی‌ها ادامه یابد.ما انتظار داریم آیت الله رئیسی به زودی به عربستان سفر کنند، ملک سلمان در این خصوص دعوتنامه رسمی نوشته است.
من تاکید می‌کنم که ما عزم جدی برای توسعه روابط داریم و انتطار داریم صفحه جدیدی در روابط دو کشور باز شود که بر اساس برادری، احترام متقابل و مصالح مشترک پیگیری شود.
دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2023
چندرسانه ای
امیرعبداللهیان وارد ریاض شد + فیلم
وزیر خارجه ایران امیرعبداللهیان گفت:
ایران و عربستان دو کشور مهم در جهان و غرب آسیا هستند و خوشبختانه روابط دو کشور در مسیر درست خود رو به پیشرفت است.طرفین مصمم هستیم همکاری های خود را در تمامی زمینه‌ها گسترش دهیم و در این رابطه بر اراده مشترک تهران و ریاض برای توسعه همه جانبه روابط تاکید کردیم.
اتفاق نظر داریم توافقنامه های موجود بین دو طرف در زمینه های اقتصادی، تجاری و امنیتی را اجرایی کنیم و سایر اسناد پایه و زمینه که به توسعه همکاری های بیشتر دو کشور کمک می‌کند را در اختیار سفارت‌خانه‌های دو کشور قرار داده و پیگیری های لازم صورت بگیرد.
ما اتفاق نظر داریم که چهارچوبی برای پیگیری و توسعه روابط را بر اساس کمیته‌های تخصصی مورد توجه قرار دهیم.

دیپلمات ارشد ایران تصريح کرد: در ادامه گفت‌وگوهای قبلی با مقامات کشورهای منطقه، ایده گفت وگوی منطقه‌ای را با بن فرحان در میان گذاشتم. معتقدیم در مورد مباحث محیط زیستی و عملیات‌های امداد و نجات همکاری‌های خود را در منطقه گسترش دهیم.
سفر امیرعبداللهیان به عربستان سعودی، اولین دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از این پادشاهی از لحظه ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور بعد از دوره هفت ساله قطع این روابط بود. در تاریخ 10 مارس، دبیر شورای امنیت ملی ایران و همتای سعودی وی در پکن توافقنامه ازسرگیری روابط دیپلماتیک را امضا و از قصد خود برای آغاز بکار مجدد سفارتخانه های دو کشور طی دو ماه و نیز آماده سازی زمینه های وزرای خارجه خود خبر دادند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض در تاریخ 6 ژوئن بازگشایی شد و سرکنسولگری این کشور در جده نیز دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری های اسلامی فعالیت خود را از سرگرفتند. علیرضا عنایتی مدیر کل خلیج فارس وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بعنوان سفیر جدید این کشور در ریاض منصوب گردید. وی در قالب هیات وزیر خارجه ایران به عربستان سعودی وارد شد تا مشغول انجام وظایف محوله شود.
همچنین سفارت عربستان سعودی در تهراین نیز در تاریخ 6 آگوست فعالیت خود را از سر گرفت و سرکنسولگری این کشور در مشهد از روز 13 آگوست بازگشایی شد. روابط بین تهران و ریاض در سال 2016 و پس از حمله معترضان به اعدام شیخ نمره انمره رهبر شیعی معروف، به نمایندگی های دیپلماتیک عربستان در ایران متوقف شده بودند. این در حالیست که در سال 2022 طرفین از قصد خود برای حل و فصل اختلاف نظرهای موجود صحبت به میان آورند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала