جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا نمی تواند دست به مداخله نظامی در نیجر بزند

© AP Photo / Sam MednickСторонники военных мятежников во время демонстрации в Ниамее, Нигер
Сторонники военных мятежников во время демонстрации в Ниамее, Нигер - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2023
اشتراک
نماینده سابق نیجر در این سازمان: ECOWAS امکانات برای مداخله نظامی در نیجر را ندارد.
ترائوره آمادو داودا نماینده پیشین نیجر در جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) و مشاور سابق نخست وزیر مخلوع این کشور به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که دولت های این سازمان امکانات کافی را برای مداخله نظامی در نیجر را در اختیار ندارند.
پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از عبدالفتاح موساها کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت این سازمان اعلام کرده بود که کشورها در قالب ECOWASدر صورت شکست مذاکرات با شورشیان، آماده مداخله نظامی در نیجر می باشند.

این مقام سابق دولت نیجر اظهار کرد: "این غیر ممکن است، زیرا سازمان ECOWASنمی تواند روی هیچ کشوری که با نیجر مرز مشترک دارد، حساب باز کند".

وی توضیح داد که برای مداخله موفقیت آمیز نظامی نیاز به وجود مرز مشترک با نیجر توسط کشورهای متهاجم و یا حد اقل جبهه واحد می باشد. آمادوا تصریح کرد: "نیجر با بورکینافاسو، مالی، لیبی، الجزایر، بنین و نیجریه مرز مشترک دارد و تقریبا تمامی این کشورها از مداخله نظامی حمایت نمی کنند. نزدیک ترین شهر به مرز نیجر در فاصله 400 کیلومتری نیامی پایتخت قرار دارد و به همین دلیل مداخله نظامی عملا غیر ممکن می باشد".
در عین حال این مشاور سابق نخست وزیر نیجر افزود که تعدادی از دولت های عضو ECOWAS مثل مالی و بورکینافاسو و گینه، برعکس آماده حمایت از کودتاچیان کشور در صورت حمله نظامی می باشند. علاوه بر آن، آنها خودشان شرایط لازم برای مقابله با هرگونه تهدید نظامی را دارند و در بین صفوف آنها هیچ شکافی که می تواند به کشورهای ECOWAS برای مداخله نظامی کمک کند، دیده نمی شود.

محمدو ایسوفو مشاور سابق رئیس جمهور مخلوع نیجر به نوبه خود معتقد است که سازمان ECOWAS تشکیلات نظامی تهاجمی در اختیار ندارد که به آن اجازه مداخله را بدهد. وی به اسپوتنیک گفت: "برخی دولت ها از علاقه خود برای اعزام نظامیان خود در قالب این پیمان به نیجر خبر می دهند، اما آنها کمبود فرماندهی واحد و راهبرد مشترک دارند که در حال حاضر وجود ندارد و بعید است که ECOWAS قادر به ایجاد چنین نیرویی باشد".

روز پنجشنبه در غنا دیدار جدید روسای ستاد های مشترک کشورهای عضو پیمان اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در مورد شرایط در نیجر برگزار شد. در این دیدار، عبدالفتاح موساها کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت این سازمان اعلام کرد که ساختار قانون اساسی در نیجر که در آن نظامیان رئیس جمهور محمد بازوم را سرنگون کرده اند، "به هر طریق ممکن" بازسازی خواهد شد.
Нигерские военнослужащие во время митинга сторонников военного переворота на стадионе в Ниамее - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2023
درخواست هیات شورشیان نیجر از گینه برای حمایت بیشتر
نظامیان در نیجر در اواخر ماه ژوئیه در تلویزیون ملی خبر از برکناری محمد بازوم از سمت ریاست جمهوری را اعلام کردند. رهبران اکثر کشورهای غربی و اتحادیه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا این کودتا را محکوم کردند. در اوایل ماه آگوست ECOWAS نقشه خود در صورت مداخله نظامی را تصویب کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала