اظهار نظر سازمان ملل پیرامون متوقف کردن آموزش به زبان روسی در استونی

© Sputnik / Vladimir PesnyaВид на Старый город с верхушки церкви Оливисте в Таллине
Вид на Старый город с верхушки церкви Оливисте в Таллине - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2023
اشتراک
گزارشگران ویژه سازمان ملل با محکوم کردن این اقدام اعلام کردند که متوقف کردن آموزش به زبان روسی در استونی مغایر با قوانین بین المللی است.
به گزارش اسپوتنیک، گزارشگران ویژه سازمان ملل در بیانیه ای که از سوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد، اعلام کردند که محدودیت شدید امکان آموزش به زبان روسی در استونی مغایر با معاهدات بین المللی حقوق بشر است.
گزارشگران ویژه سازمان ملل "نگرانی شدید" خود را در مورد اینکه چگونه مقررات جدید می تواند بر اعضای اقلیت روسی زبان که "بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند" تأثیر بگذارد، ابراز کردند.
در بیانیه آمده است: علیرغم اعتراض والدین و کودکان روسی زبان، بنا بر گزارش ها، تعدادی از مدارس روسی زبان در سال های اخیر تعطیل شده اند. قانون جدید با لغو آموزش به زبان های اقلیت ها در پیش دبستانی ها و مدارس، آموزش به زبان های اقلیت ها را در استونی به شدت محدود می کند که این برخلاف اسناد بین المللی حقوق بشر است.
پورتال پخش دولتی ERR استونی در 30 ژوئن گزارش داد که در استونی از 1 اوت جریمه مدارس روسی با معلمانی که به زبان استونیایی صحبت نمی کنند 15 برابر افزایش می یابد و به تقریباً 10 هزار یورو می رسد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала