گزارش و تحلیل

جهان در آستانه عصر جدید به غرب پشت می کند

© AP Photo / Bela Szandelszkyبرلین واشنگتن لندن و پاریس
برلین واشنگتن لندن و پاریس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2023
اشتراک
جنوب جهانی می تواند آینده روشن تری را برای ملت ها فراهم کند.
اسپوتنیک به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست چاپ هنگ کنگ: درگیری در اوکراین در حال فروپاشی است. از زمان آغاز این درگیری، واشنگتن 75 میلیارد دلار کمک به کی یف ارسال کرده است (0.33 درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده)، متحدان خود را متقاعد کرده تا خودروهای زرهی مدرن را به نیروهای مسلح اوکراین تحویل دهند و مسکو را در معرض تحریم های اقتصادی بی سابقه ای قرار داده است، اما خط مقدم تقریبا حرکت نکرده است. نیروهای روسیه حملات گردان های آموزش دیده توسط ناتو را دفع می کنند. ویدیوهای بیشتر و بیشتری از سوزاندن پلنگ ها و بردلی ها ظاهر می شود. رسانه های جهانی دیگر نمی توانند حقیقت را در مورد آنچه در اوکراین اتفاق می افتد پرده پوشی کنند.
در سال 1648، جنگ خونین سی ساله در اروپا با عقد پیمان صلح وستفالی به پایان رسید که معماری روابط بین الملل را برای مدت طولانی تغییر داد. درگیری در اوکراین نیز در نقطه عطف مشابهی قرار دارد. حل و فصل سیاسی، از خیال به یک اقدام اجتناب ناپذیر تبدیل می شود. عملیات نظامی بین مسکو و کی یف بسیاری از کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داد. اینها شامل افزایش قیمت انرژی و تهدید قریب الوقوع قحطی در آفریقا است. در این شرایط، جنوب جهانی در حال افزایش وزن اقتصادی و سیاسی است که به طور فزاینده ای پای میز مذاکره به ابرقدرت های جهانی می پیوندد.
از زمان آغاز درگیری مسلحانه در اوکراین در فوریه 2022، ایالات متحده و متحدانش به طور مداوم بر جنوب جهانی فشار وارد کرده و از آن خواسته اند که طرف آنها را بگیرد. اما در خارج از ایالات متحده و اروپا، تعداد بسیار کمی از کشورها طرفدار نظم به اصطلاح مبتنی بر قواعد بوده اند. غرب با پیشنهاد مصادره خودسرانه اموال یک کشور دیگر، با اجبار سیستم پرداخت مالی سوئیفت به محروم کردن روسیه از دسترسی به محاصبات بین المللی، اعتماد بقیه را از دست داد. به عنوان مثال، جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، بارها اعلام کرده است که انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) نمی تواند دست نشانده هیچ یک از طرف ها باشد. و سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند سال گذشته گفت: "اروپا باید خود را از این ذهنیت که مشکلاتش مشکلات جهانی است، اما مشکلات جهانی اروپایی نیست، کنار بگذارد".
قبل از درگیری مسلحانه در اوکراین، ایالات متحده و اروپا با قدرت نرم،قدرت اقتصادی و نظامی خود بر کشورهای دیگر تسلط داشتند. اما با وجود این همه قدرت، غرب نتوانسته روسیه را در هم بکوبد. و "قدرت نرم" توسط جنوب جهانی که هر روز بیشتر ضد لیبرال می شود، نادیده گرفته می شود. نشانگر بارز این روند کنفرانس اخیر در عربستان سعودی بود که در آن درباره صلح در اوکراین بحث شد و این کنفرانس بدون بیانیه مشترک به پایان رسید.
جهان به غرب پشت می کند و عصر جدید به یک داور جدید نیاز دارد. مفسران در غرب، در روسیه و در جنوب جهانی بر روی یک چیز اتفاق نظر دارند - این باید چین باشد. اول، چین یک قدرت بزرگ خارج از درگیری اوکراین است و یک طرح صلح معقول را تدوین کرده است. ثانیاً، بر خلاف غرب و "ارزش های" آن، پکن توسعه اقتصادی را همراه با تنوع تمدنی ارائه می‌ دهد و این کار پاسخ مثبتی در اقتصادهای در حال توسعه و در حال رشد پیدا می کند. بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)، سازمان همکاری شانگهای و آسه‌آن می‌توانند به مراکزی تبدیل شوند که آینده را تعیین می‌ کنند. و این امر اهمیت دارد که با اینکه عقیده روسیه و چین در این سازمان ها در نظر گرفته می شود، هیچ فشاری در آنها وجود ندارد - تصمیمات بر اساس اجماع اتخاذ می شود.
در همین حال، واشنگتن و لندن قصد دارند تانک‌های جدیدی را به نیروهای مسلح اوکراین عرضه کنند به این امید که مسکو را با دست دیگران شکست دهند. اما روسیه هیچ دلیلی برای عقب ‌نشینی ندارد. در این بن بست، جنوب جهانی خواهان صلح است. نشانه بارز آن، سفر اخیر یک هیئت صلح آفریقایی که تسلیم فشار غرب نشده، به کی یف و مسکو بود. اگر روسیه موافقت کرد که پیشنهادات آنها را مورد بحث قرار دهد، مقامات اوکراینی مثل سابق به آنها با تحقیر نگریستند.
چین باید نه روسیه بلکه غرب را متقاعد کند که با کاهش تنش موافقت کند. زمانی که غرب از اعتراف به نگرانی های امنیتی روسیه امتناع کرد، ابزار لیبرال را کنار گذاشت و فکر می کرد فراتر از قواعد خودش می باشد، جنوب جهانی باید به غرب بگوید: بس است، اگر این درگیری خونین را متوقف کنیم، در آینده می توانیم دستاوردهای زیادی داشته باشیم.
نویسنده: اولگ یانوفسکی، مدرس شعبه تئوری سیاسی در موسسه دولتی روابط بین‌الملل مسکو.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала