حمایت جامعه مدنی نیجر از شورشیان

© AFP 2023 / -Protesters hold a Niger flag during a demonstration on independence day in Niamey on August 3, 2023. Hundreds of people backing the coup in Niger gathered on August 3, 2023 for a mass rally in the capital Niamey with some brandishing giant Russian flags.
Protesters hold a Niger flag during a demonstration on independence day in Niamey on August 3, 2023. Hundreds of people backing the coup in Niger gathered on August 3, 2023 for a mass rally in the capital Niamey with some brandishing giant Russian flags. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2023
اشتراک
نمایندگان نیجر گفتند که جامعه مدنی نیجر از شورشیان حمایت می کند.
نمایندگان نیجر به اسپوتنیک گفتند که جامعه مدنی نیجر از شورشیانی که رئیس جمهور محمد بازوم را سرنگون کردند، حمایت می کند.
ابراهیم سالیسو، مسئول ارتباطات و اطلاعات جبهه انقلاب برای حاکمیت آفریقا، به اسپوتنیک گفت: آمدن این نظامیان به قدرت برای ما خوب است، ما از ارتش حمایت می کنیم. وی همچنین اعمال تحریم ها توسط جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) را محکوم کرد و آنها را "غیر انسانی" خواند.
یکی دیگر از نمایندگان جامعه مدنی نیجر نیز همین نظر را دارد.
باژا عبدو، یکی از اعضای "جنبش ارتقای منافع نیجری ها" به اسپوتنیک گفت: مردم از اکوواس بسیار ناراضی هستند، به ویژه از تحریم هایی که علیه نیجر اعمال شده است.
علاوه بر این، او تصمیم شورشیان برای محکوم کردن توافقات نظامی با فرانسه را "شجاعت آمیز" خواند.
Протесты в Нигере  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2023
طرح مداخله نظامی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در نیجر
اکوواس از به رسمیت شناختن قدرت شورشیان امتناع کرد و حتی مداخله نظامی را برگزید. این یک تصمیم بد و غیرمسئولانه است، زیرا این اتحادیه اروپا نخواهد بود که هزینه گزافی خواهد داد، بلکه همسایگان نیجر از جمله الجزایر که حدود 1000 کیلومتر مرز با نیجر دارد.
پیشتر، اکوواس اعلام کرد که کمک‌های مالی به نیجر را به حالت تعلیق در می‌آورد و همچنین ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های شورشیان، خانواده‌های آنها و هرکسی را که می‌پذیرد "در مؤسسات" ایجاد شده توسط ارتش شورشی شرکت کند، اعمال می‌کند. همچنین مرزهای نیجر بسته شدند و مبادلات تجاری و مالی بین کشورهای عضو اکوواس و نیجر به حالت تعلیق درآمد.
در پایان ماه جولای، ارتش نیجر در تلویزیون ملی اعلام کرد که رئیس جمهور محمد بازوم از قدرت برکنار شده است. رهبران اکثر کشورهای غربی و سازمان منطقه ای جامعه اقتصادی غرب آفریقا کودتا را محکوم کردند. در اوایل ماه آگوست، شرکت کنندگان در اکوواس طرحی را در صورت مداخله نظامی در نیجر به تصویب رساندند.
نیجر، مستعمره سابق فرانسه، یکی از آخرین متحدان کشورهای غربی در ساحل است. علاوه بر این، این کشور دارای ذخایر غنی اورانیوم است که فرانسه به آن وابسته است. به گزارش رسانه های فرانسوی، این کشور آفریقایی 15 تا 17 درصد اورانیوم مصرفی برای تولید برق در فرانسه را تامین می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала