کارشناس: جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا هرگز دست به مداخله نظامی در نیجر نخواهد زد.

© AFP 2023Один из сторонников держит в руках фотографию нигерского генерала Абдурахамана Тиани, начальника могущественной президентской гвардии, когда другие митингуют в поддержку нигерийской хунты в Ниамее
Один из сторонников держит в руках фотографию нигерского генерала Абдурахамана Тиани, начальника могущественной президентской гвардии, когда другие митингуют в поддержку нигерийской хунты в Ниамее - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2023
اشتراک
یک کارشناس سیاسی فرانسوی: مداخله نظامی در نیجر دیوانگی است، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا دست به این اقدام نخواهد زد.
فرانسوا آسلینو رهبر حزب "اتحادیه مردمی جمهوری خواه" فرانسه به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا دست به مداخله نظامی در نیجر نخواهد ضد و این امر علیرغم قول های مطرح شده قبلی می باشد، زیرا این کار یک بی عقلی واقعی است.
روز یکشنبه گذشته تاریخ تعیین شده توسط این جامعه برای پایان به شورش نظامی و بازگشت محمد بازوما رئیس جمهور به قدرت در نیجر به پایان رسید. این پیمان منطقه ای تهدید کرده بود که در غیر این صورت دخالت نظامی را برای دستیابی به این هدف آغاز خواهد کرد.

این کارشناس معتقد است: "قول (مداخله نظامی) را داده اند، اما آنرا آغاز نخواهند کرد. نیجریه که دارای قویترین ارتش در منطقه می باشد، هیچوقت به کشور همسایه نیجر تجاوز نخواهد کرد تا از بروز حوادث در بین شهروندان غیر نظامی و کشته شدن مردم بی گناه اجتناب نماید... تهاجم به نیجر بی عقلی است. جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا هیچوقت به این کار دست نخواهد زد".

به گفته وی، نه ایالات متحده آمریکا و نه فرانسه با داشتن پایگاه های نظامی در نیجر مداخله نخواهند کرد، زیر این اقدامات توسط آنهایی که حامی دولت جدید کشور می باشند، به شکلی بد تلقی خواهد شد. این کارشناس سیاسی افزود که فرانسه ای که تلاش می کرد مداخله نظامی را با دستان جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا آغاز کند، نمی بایست دخالت نماید.

آسلینو با خاطرنشان کردن این مهم که الجزایر همین حالا نیز جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا را برای عدم دخالت در شرایط تهدید کرده است و بورکینافاسو و مالی حمایت خود از دولت جدید در نیجر را اعلام کرده اند، تصریح کرد: "ما می بایست از آتشی همه گیر که مغرب را نیز به دامن خود خواهد کشید، اجتناب کنیم".

Нигерийцы участвуют в марше, организованном сторонниками лидера государственного переворота генерала Дж. Абдурахман Кьянти, на фото, в Ниамее - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2023
ابراز امیدواری جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به حل و فصل دیپلماتیک شرایط در نیجر
شایان ذکر است که نیروهای نظامی در نیجر در اواخر ماه ژوئیه اعلام کردند که محمد بازوما رئیس جمهور را برکنار نموده اند. ژنرال عبدالرحمن تیانی فرمانده این گروه در اوایل ماه آگوست بعنوان رئیس "شورای ملی دفاع از میهن" در تلویزیون ملی حاضر شد و با مردم سخن گفت. این اتفاقات اما به کام کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا خوش نیامد و ایشان روز یکشنبه 6 آگوست را به عنوان مهلت تعیین شده برای خروج کودتاگران از قدرت و بازگرداندن بازوما به قدرت اعلام نمودند و تایید کردند که این پیمان آماده می باشد در صورت عدم موافقت نظامیان در نیجر با این شرط، آماده مداخله نظامی در این کشور می باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала