گزارش و تحلیل

فردا موضوع عضویت ایران در بریکس بررسی میشود

© Fotolia / Borna Mirahmadianایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.08.2023
اشتراک
نشست "ایران و بریکس، چشم اندازهای شراکت و همکاری" فردا در تهران برگزار میشود.
فردا سه‌شنبه هفدهم مرداد ماه نشستی تحت عنوان "ایران و بریکس، چشم اندازهای شراکت و همکاری" در تهران برگزار خواهد شد، آقای سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در این نشست شرکت خواهند کرد و پیش بینی می‌ شود گفتگو هایی پیرامون موضوعات برجام و اوکراین انجام شود.
آقای دکتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
خوشبختانه در سطوح مختلف آمد و رفت ‌های دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را برقرار داریم؛ بر مبنای وجود اراده عالی رهبران دو کشور برای گسترش روابط، موضوعات مختلفی را برای تبادل نظر داریم.
فردا سه‌ شنبه هفدهم مرداد ماه نشست مهمی را در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شاهد خواهیم بود، پیشتر در نشست وزرای خارجه گروه بریکس و بریکس پلاس در آفریقای جنوبی ملاقات‌ های دوجانبه میان ایران و روسیه و همچنین دیگر کشور ها صورت گرفت و به موضوعات همکاری ‌های آتی ایران با بریکس پرداخته شد.
موضوع عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس مورد گفتگو قرار گرفت و در آن سفر اعلام شد که به زودی در تهران جلسه برای بررسی زمینه های همکاری‌ ایران با بریکس برگزار خواهد شد، فردا در این قالب نشستی تحت عنوان "ایران و بریکس، چشم اندازهای شراکت و همکاری" برگزار خواهد شد و مقامات کشورهای مختلفی در این نشست حضور خواهند داشت، از جمله مقامات عالی وزارت امور خارجه کشورهای عضو بریکس.
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.08.2023
مزایای عضویت ایران در بریکس در مقابله با هژمونی غرب
معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در همین چهارچوب برای شرکت در این نشست در تهران حضور دارند و در این نشست تخصصی گفتگو خواهند کرد.
با توجه به روابط خوب میان ایران و روسیه و نقش مهمی که روسیه در توافق برجام و مذاکرات مربوط به این توافق دارد، زمینه و فرصت مناسبی برای گفتگو در این چهارچوب فراهم خواهد شد؛ جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت مسئولانه همه طرف‌ ها به چهارچوب برجام از همه فرصت ‌های دیپلماتیک موجود استفاده خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه پیرامون موضوع اوکراین بیان کرد:
آنچه برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، این است که موضوع بحران اوکراین نباید تبدیل به یک موضوع تهدید کننده برای صلح و امنیت بین المللی شود، طبیعتاً جنگ ‌ها ظرفیت و زمینه بحران آفرینی گسترده و غیر قابل کنترل را دارند.
با همین نگاه جمهوری اسلامی ایران همواره بر راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به این بحران تاکید کرده و در این زمینه در عالی‌ ترین سطوح دیپلماتیک تلاش‌های توام با حسن نیت خود را برای کمک به شکل‌گیری یک روند سیاسی برای پایان بخشیدن به این جنگ انجام داده و همچنان معتقد است راهکار سیاسی تنها راه برای پایان بخشیدن ایمن به این بحران است.
وی تاکید کرد: امیدواریم جامعه جهانی نیز بر اهمیت این موضوع توجه کند، کشورهایی که به طور بی‌محابا به تسلیح یک طرف جنگ مبادرت می‌ورزند و جنگ اوکراین را فرصتی برای آزمایش تسلیحات متنوع خود میدانند باید به اهمیت این موضوع توجه کنند تا شاهد پایان بخشیدن به این بحران باشیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала