سیاستمداران ژاپنی در مراسم یادبود هیروشیما از آمریکا نامی نبردند

© Photo / Prime Minister's Office of JapanПремьер-министр Японии Фумио Кисида на выступлении в день памяти завершения битвы за Окинаву
Премьер-министр Японии Фумио Кисида на выступлении в день памяти завершения битвы за Окинаву - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.08.2023
اشتراک
همه سیاستمداران ژاپنی که در مراسم یادبود قربانیان بمباران اتمی هیروشیما در سال 1945 سخنرانی کردند، در مورد این واقعیت که این بمب توسط ایالات متحده پرتاب شده است، سکوت کردند.
به گزارش اسپوتنیک، تنها شبکه "تی بی اس" از پارک صلح که مراسم در آن برگزار شد به طور زنده در همان ابتدا گزارش داد که ایالات متحده مسئول بمباران هسته ای است.
نه شهردار هیروشیما کازومی ماتسویی این را در اعلامیه سنتی صلح نگفته است، نه فرماندار استان یوزاکی و نه فومیدا کیشیدا نخست وزیر ژاپن.
کیشیدا در این مراسم و در ابتدای سخنان خود بدون اشاره به آنکه این بمب ها توسط چه کسی انداخته شد، گفت: "در چنین روزی 78 سال پیش، صد و چند ده هزار جان گرانبها بر اثر یک بمب اتمی از دست رفت. شهر به زمین سوخته تبدیل شد، در یک لحظه مردم از رویاها و آینده ای روشن محروم شدند."
در عین حال در سخنرانی او جایی برای روسیه وجود داشت.
وی ادامه داد:" اکنون، با توجه به تعمیق شکاف در جامعه بین‌المللی در خصوص کاهش سلاح‌های هسته‌ای و به دلیل تهدید روسیه به سلاح‌های هسته‌ای، راه رسیدن به دنیای بدون سلاح هسته‌ای روز به روز سخت تر می شود."
فرماندار هیروشیما سخنان خود را با اشاره به "تهدیدات تسلیحات هسته‌ای روسیه" و برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی آغاز کرد، اما نام کشوری را که بمب اتمی را بر روی این شهر انداخته بود، نبرد. فرماندار بر لزوم کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد و گفت: خصومت‌ها در اوکراین "نه به این دلیل که اوکراین سلاح‌های هسته‌ای ندارد، بلکه به این دلیل که روسیه آن‌ها را در اختیار دارد" آغاز شد.
پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز، در سخنرانی خود از ایالات متحده به عنوان مقصر کشته شدن ساکنان هیروشیما که پیام آن توسط ایزومی ناکامیتسو، معاون خلع سلاح وی خوانده شد، نام نبرد.
مراسم تشییع به یاد قربانیان بمباران اتمی در پارک صلح هیروشیما در هفتاد و هشتمین سالگرد این فاجعه برگزار شد. کیشیدا، اعضای دولت، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و نمایندگی‌های دیپلماتیک 111 کشور در این مراسم حضور داشتند. امسال نیز مانند گذشته دیپلمات های روسیه و بلاروس به این مراسم دعوت نشدند. ساعت 8:15 صبح زمانی که صدای انفجار اتمی در هیروشیما شنیده شده بود، یک دقیقه سکوت اعلام شد.
امسال هفت هزار نفر برای اولین بار از زمان لغو محدودیت های کرونا در این مراسم شرکت می کنند که در مجموع 50 هزار نفر برای گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان آن روز به این مکان می آیند.
در آگوست 1945، خلبانان آمریکایی بمب های اتمی را بر شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن پرتاب کردند. از انفجار اتمی و پیامدهای آن در هیروشیما، از جمعیت 350 هزار نفری، 140 هزار نفر جان باختند، در ناکازاکی از حدود 200 هزار نفر 74 هزار نفر کشته شدند. اکثریت قریب به اتفاق قربانیان بمباران اتمی غیرنظامیان بودند. در سالگرد این حوادث "مراسم صلح" هر ساله در هیروشیما و ناکازاکی برگزار می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала