دادگاه اسرائیل بخشی از "اصلاحات قضایی نتانیاهو" را متوقف کرد

© AP Photo / Abir Sultanادامه تلاش نخست وزیر اسرائیل برای جلوگیری از مذاکره ایران و آمریکا
ادامه تلاش نخست وزیر اسرائیل برای جلوگیری از مذاکره ایران و آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.08.2023
اشتراک
طبق گزارش رسانه اسرائیلی دادگاه عالی اسرائیل حکم موقتی صادر کرده است که اجرای قانونی را که در ماه مارس در مورد قوانین ناتوانی نخست وزیری تا دوره انتخابات بعدی تصویب شد، متوقف می کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پورتال اسرائیلی آروتز شوا، دادگاه عالی اسرائیل امروز حکم موقتی را علیه "قانون ناتوانی" تصویب کرد و از دولت خواست در مورد آنکه چرا نباید اجرای این قانون را تا کنست بعدی به تعویق بیاندازد، توضیح خواست.
علاوه بر این، به گفته آروتز شوا، دادگاه تصمیم گرفت که دادخواست های خلاف قانون توسط هیئت گسترده ای متشکل از 11 قاضی دیوان عالی بررسی شود. این جلسه ماه آینده برگزار خواهد شد.
اولین جلسه پنج ساعته استماع دادخواست پنجشنبه گذشته برگزار شد. روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که سه تن از ارشدترین قضات دادگاه عالی کشور که ریاست جلسه را بر عهده داشتند، اعلام کردند که می توانند اجرای قانون مارس را به تعویق بیندازند. در اوایل ماه ژوئیه، دادستان کل اسرائیل، گالی بهاراو میارا، برای اولین بار پس از اصلاحات قانونی، به درخواست‌های لغو این قانون پیوست.
قانونی که در پلنوم کنست در ماه مارس به تصویب رسید، اختیار دیوان عالی را برای بررسی یا تأیید درخواستی مبنی بر ناتوانی رئیس دولت اسرائیل از بین می برد و این حق را فقط به خود نخست وزیر یا دولت واگذار می کند، مشروط به سه تصمیم اکثریت یک چهارم اعلام ناتوانی فقط به دلایل پزشکی در صورت ناتوانی جسمی یا روحی نخست وزیر در انجام وظایف امکان پذیر است.
تایمز می نویسد: "تصمیم برای لغو این قانون اولین بار در تاریخ اسرائیل خواهد بود که دادگاه عالی یکی از قوانین به اصطلاح اساسی این کشور را لغو می کند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала