گزارش و تحلیل

تفنگداران امریکایی در کشتی های عبوری از تنگه هرمز به دنبال آشوب یا امنیت؟

© Sputnik / Shiva Abshenasتنگه هرمز
تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2023
اشتراک
ایالات متحده در حال بررسی استقرار تفنگداران خود در کشتی های تجاری است که از تنگه هرمز عبور می کنند و آن را برای جلوگیری از رهگیری احتمالی کشتی ها توسط ایران توجیه می کند.
مقامات آمریکایی می گویند که نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده قادر خواهند بود در صورت درخواست کشورها، محافظت از کشتی ها عبوری از منطقه را فراهم کنند. یکی از منابع گفت که این روند می تواند دشوار باشد، زیرا به مجوز کشورهایی که کشتی ها با پرچم آنها حمل می کنند و جایی که آنها ثبت شده اند، نیاز دارد.
اما این اقدام آمریکا چه پیامدهایی به ویژه در ارتباط با ایران به دنبال خواهد داشت؟
سید هادی افقهی تحلیلگر ارشد در مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی در پاسخ به این سوال سه نکته مهم را مطرح می کند:
نکته اول: امریکا بعد از بحران خلیج فارس و استقرار ناوگان پنجم دریایی خود در سواحل بحرین کانون ناامنی را درآنجا دامن زد و هر از چند گاهی بحرانی را ایجاد کرده، کشتی های نفتی را می دزدد، نفت را از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می کند و در پوشش دزدان دریایی که توسط آمریکا، انگلیس و فرانسه حمایت می شوند، ناامنی ایجاد می کند. آنها همچنین به طور مرتب با سپاه پاسداران در خلیج فارس درگیر هستند.
نکته دوم: ایران به هیچ وجه تا کنون به هیچ نفت کش، کشتی تجاری و تفریحی سیاحتی کشوری متعرض نشده است. سابقه تجاوز هم تفنگداران دریایی انگلیس و هم تفنگداران امریکایی به آب های اقلیمی ایران طولانیست. به طور مثال انگلیس کشتی غول پیکر نفت کش ایران در تنگه جبل الطارق نگه داشت. اگر ایران کشتی نظامی سلطنتی را که در آب های خلیج فارس به دلیل تخلفش نگه داشته بود، مقابله به مثل نمی کرد، کشتی نفت کش ایران آزاد نمی شد.
نکته سوم: وضعیت کشتی هایی است که در حوزه جنوب خلیج فارس عبور می کنند. ایران به هیچ وجه به هیچ کشتی متعرض نشده است. تنها در مقابل کشتی هایی که به منافع ملی ایران و کشتی های نفت کش جمهوری اسلامی متعرض می شوند، طبق قوانین بین الملی دفاع می کند. کشورهای شش گانه حوزه خلیج فارس پر از پایگاه های نیروهای آمریکاییست. بنابراین منطقه خطرناک، داغ ، پرآشوب و ناامنی است. پس ایران مجبور است برای حفظ منابع خود و بازدارندگی ، نیروهای خودش را تقویت کند. مگر چین و روسیه در منطقه ما منافع ندارند ، پس چرا رفتارشان به مانند آمریکا تجاوزگرانه نیست. آمریکا می خواهد فوق قانون عمل کند. ایران هم در منطقه خود چنین اجازه ای به امریکا نمی دهد. همه حق دارند از این آبراه استراتژیک استفاده کنند. اما اگر کشوری بخواهد فوق قانون عمل کند، هر جا را که بخواهد ببندد یا باز کند، قابل تحمل نیست. این جنگ روانیست که آمریکا به راه انداخته، چرا که به اندازه کافی پایگاه و نیرو در این منطقه دارد. اگر هر کشتی بخواهد حتی با وجود تفنگدارها از قوانین سرپیچی کرده و به حوزه آبی ایران تجاوز کند، مسلما ایران هم پاسخگو خواهد بود.
جنگنده های جدید امریکایی در منطقه خلیج فارس دنبال چه هستند؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2023
گزارش و تحلیل
جنگنده های جدید امریکایی در منطقه خلیج فارس به دنبال چه هستند؟
آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی دارند به آمریکا اجازه استقرار نیروها در کشتی های تجاری خود را بدهند؟
پاسخ این سوال بسیار واضح است. وقتی این کشورها آمادگی دارند که ده ها پایگاه دریایی و هوایی در خاک خودشان داشته باشند ، این آمادگی را هم خواهند داشت که تفنگداران آمریکایی روی کشتی هایشان خدمت کنند. اما مسئله چیز دیگریست. اگر به حقوق ما تجاوز شود، اگر امنیت کشتی های ما مختل شود، چه با پرچم کشورهای خلیج فارس چه با پرچم آمریکا، ما مقابله می کنیم. ما دشمن آنها نیستیم. با عربستان سعودی آشتی کرده ایم، بحرین پیام آشتی برای ما فرستاده است. وزیر خارجه ایران سفرهایی به کشورهای حوزه خلیج فارس داشت. پس اگر آمریکا أجازه دهد ما بین خودمان هیچ مشکلی نداریم که البته این موضوع به نفع آمریکا نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала