اردوغان: مقامات فرانسوی نسبت به آفریقایی ها ظلم کردند

© Photo / Iran information base (PAD)رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2023
اشتراک
اردوغان توقف عرضه اورانیوم به نیجر فرانسه را انتقام بی عدالتی خواند.
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفت که توقف عرضه اورانیوم از نیجر به فرانسه می‌تواند به عنوان تلافی سال‌ها بی‌عدالتی پاریس علیه آفریقایی‌ها تلقی شود.
اردوغان پس از نماز جمعه در استانبول به خبرنگاران گفت: البته این اولین بار نیست که فرانسه این کار را می کند، در تاریخ جهانی، ما می دانیم که آنها در الجزایر، رواندا و مالی چه کاری انجام دادند. آفریقایی ها این را خوب می دانند. در حال حاضر، عرضه طلا و اورانیوم به فرانسه (از نیجر) به طور کامل متوقف شده است. این پاداش سال هاست که به این کشورها ظلم کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: در عین حال، آنکارا به حفظ روابط خوب خود با کشورهای آفریقایی ادامه می دهد.
پیشتر، رهبری شورای نظامی که کودتای نیجر را انجام داد، اعلام کرد که این کشور تامین اورانیوم به فرانسه را متوقف خواهد کرد.
نیجر دارای ذخایر غنی اورانیوم است که فرانسه به شدت به آن وابسته است. شرکت فرانسوی Orano بیش از 50 سال است که در نیجر حضور دارد و به ویژه در توسعه یکی از بزرگترین ذخایر اورانیوم جهان، ایمورارن، در نزدیکی شهر آرلیت، که ذخایر آن 200 میلیون تن تخمین زده می شود، مشغول است. به گفته رسانه های فرانسوی، نیجر در حال حاضر 15 تا 17 درصد اورانیوم مورد استفاده برای تولید برق در فرانسه را تشکیل می دهد.
اعلام وقوع کودتا در نیجر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.07.2023
گزارش و تحلیل
نیجر نماد نفرت مردم آفریقا از غربی ها
با این‌حال، کودتاگران از کشورهای خارجی خواسته تا از مداخله در امور این کشور دوری کنند و در این خصوص توضیح داده‌اند: فعالیت تمام نهادهای رسمی در نیجر به حالت تعلیق درآمده است و نیروهای دفاعی و امنیتی، امور کشور را به دست گرفته‌اند و از شرکای خارجی خواستاریم که از دخالت در امور این کشور بپرهیزند.
فرمانده گارد ریاست جمهوری، ژنرال تیچیانی، روز جمعه هفته گذشته به عنوان رئیس "شورای ملی حفاظت از میهن" که توسط کودتاچیان تشکیل شده بود، در تلویزیون دولتی نیجر ظاهر شد.
پیشتر شورشیان نظامی از برکناری محمد بازوم از ریاست جمهوری این کشور و بسته شدن مرزهای جمهوری نیجر خبر داده بودند. در بیانیه ای که از تلویزیون ملی پخش شد، آنها مدعی شدند که حفظ جان نمایندگان دولت مخلوع را تضمین می کنند. آنها همچنین اعلام کردند که از ساعت 19:00 تا 5:00 به وقت محلی (از ساعت 21:00 تا 7:00 به وقت مسکو) در نیجر مقررات منع رفت و آمد در سراسر کشور برقرار شده است و کار همه موسسات در این کشور به حالت تعلیق درآمده است.
به گفته پورتال Jeune Afrique، دلیل ادعای این شورش، قصد بازوم برای برکناری فرمانده گارد ریاست جمهوری، ژنرال عمر تیچیانی بوده است. این پرتال به نقل از یک منبع در نیروهای مسلح از مذاکرات در حال انجام خبر داد که هدف از آن جلوگیری از درگیری بین گاردهای نظامی و بقیه ارتش است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала