آغاز فعالیت آزمایشی بانکداری اسلامی در 4 منطقه روسیه

© Sputnik / Макс Ветров /  مراجعه به بانک تصاویر بدستگاه خودپرداز بانک
بدستگاه خودپرداز بانک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2023
اشتراک
پوتین قانون فعالیت آزمایشی بانکداری اسلامی در چهار منطقه روسیه را امضا کرد.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قانونی را در مورد آزمایشی برای معرفی بانکداری اسلامی در داغستان، چچن، باشقیر و تاتارستان امضا کرد.
این سند در درگاه رسمی اطلاعات حقوقی منتشر شده است. این مصوبه مبنای قانونی را برای اجرای پایلوت تأمین مالی مشارکت در این چهار منطقه از اول سپتامبر 2023 تا 1 سپتامبر 2025 ایجاد می کند.
بانک روسیه روشی را برای اطلاع رسانی به مشتریان شرکت کننده در آزمایش در مورد فعالیت های وی ایجاد خواهد کرد. همچنین بانک مرکزی این حق را خواهد داشت که فهرست اطلاعات منتشر شده در مراکز خدمات مشتریان، نحوه و شرایط انتشارآن را تعیین کند.
اشخاص حقوقی موجود در ثبت نام بانک روسیه می توانند در این آزمایش شرکت کنند. اینها می توانند سازمان های مالی اعتباری و غیر اعتباری، تعاونی مصرف، صندوق عام المنفعه، سازمان غیرانتفاعی مستقل، شرکت تجاری یا مشارکتی باشند.
قوانین مربوط به کار آنها را از جمله از نظر حسابداری جداگانه و انطباق با قانون مبارزه با پولشویی، الزامات سرمایه، سهامداران و نهادهای مدیریتی تعریف می کند.
شرکت کنندگان دراین فعالیت آزمایشی مجازند فعالیت های تأمین مالی مشارکت را با سایر فعالیت ها، مشروط به شرایط خاص، ترکیب کنند. در عین حال، آنها از تأمین مالی فعالیت های مربوط به تولید محصولات تنباکو و الکل، سلاح، مهمات تجارت در چنین کالاهایی؛ و همچنین کسب و کار قمار منع می شوند. حداقل مقدار وجوه خوددارایی خالص یک شرکت کننده در آزمایش که یک موسسه مالی اعتباری یا غیر اعتباری ، برای مدت زمان آزمایش باید 10 میلیون روبل از 1 سپتامبر 2023 و 15 میلیون روبل از 1 ژانویه 2024 باشد.
در عین حال، بانک مرکزی قادر خواهد بود الزامات اضافی را برای فعالیت های شرکت کننده در آزمایش ایجاد کند، از جمله استانداردها، روش محاسبه آنها و مقادیر آنها، الزامات اضافی برای روش تعیین میزان وجوه خود ( دارایی های خالص)، نسبت های ریسک برای انواع خاصی از دارایی ها، حداکثر میزان پاداش برای شرکت کننده در آزمایش و سایر پرداخت ها و غیره.
همچنین برای حمایت علمی، روش شناختی، تحلیلی و کارشناسی از آزمایش، یک شورای تخصصی زیر نظر دولت فدراسیون روسیه ایجاد خواهد شد که او در بحث پیش نویس قوانین در مورد تنظیم فعالیت های تامین مالی مشارکت در فدراسیون روسیه شرکت خواهد کرد و پیشنهاداتی را برای بهبود مکانیسم های آزمایش به کابینه وزیران ارائه خواهد کرد. به ویژه، شورا قادر خواهد بود اثربخشی و کارایی آزمایش را ارزیابی کند و پیشنهاداتی را در مورد توصیه اصلاح قانون به دولت ارائه کند.
تیمور اسکنداروف، مدیر پروژه آژانس ملی رتبه بندی اعتباری تحلیلی و امور مالی ساختاریافته، گفت: اکوسیستمی که علاوه بر بانک‌ها، شامل یک بازار بیمه تخصصی (تکافول) و یک بازار برای طبقه کامل ابزارهای مالی اسلامی (صکوک) مشابه ابزارهای اوراق بهادارسازی است. از جمله مزایای بانکداری اسلامی، جهت گیری اجتماعی و نزدیکی به مفهوم توسعه پایدار است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала