کودتای اوکراین در سال 2014، زمینه‌ساز درگیری دونباس

© Photo host agency /  مراجعه به بانک تصاویر دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهور فدراسیون روسیه
دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهور فدراسیون روسیه   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2023
اشتراک
سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت که روسیه برای جلوگیری از جنگ در دونباس منتها تلاش خود را به انجام رساند.
به گزارش اسپوتنیک، دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهور فدراسیون روسیه در همایش "حوزه افکار" در 2 اوت و اظهار داشت که پس از کودتای اوکراین در سال 2014، روسیه برای جلوگیری از جنگ و دستیابی به یک حل و فصل مسالمت آمیز مشکل دونباس و حمایت از حقوق ساکنان آن دست به هر کاری زد.
وی در ادامه افزود: "زمانی که در سال 2014 یک کودتا در اوکراین رخ داد، و آن دقیقاً یک کودتا و سرنگونی حکومت بود، و زمانی که ناسیونالیست ها قیام کردند، و زمانی که ساکنان دونباس وقتی متوجه شدند که قدرت ملی گراها در حال تاسیس بود، نمی‌خواستند با آنها زندگی کنند، لحظه بسیار دشواری بود.
روسیه برای جلوگیری از جنگ دست به هر کاری زد. روسیه تمام تلاش خود را برای حل مسالمت آمیز این مشکل و دفاع از حقوق دونباس و ساکنان دونباس با روش های سیاسی و دیپلماتیک انجام داد".
به گفته پسکوف، قراردادهای مینسک که در نتیجه مذاکرات پیچیده به وجود آمد، محصول موفقیت دیپلماتیک مسکو بود، زیرا اجرای گام به گام توافقات در آن زمان از جنگ جلوگیری می کرد و به ساکنان دونباس اجازه می داد از زندگی در شرایط خاص با حقوق ویژه برخوردار شوند.
پوتین مرکل و اولاند خواستار برقراری آتش بس در اوکراین از یکم سپتامبر شدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2023
اولاند به فریب روسیه با کمک توافقات مینسک اعتراف کرد
وی در ادامه افزود: " روسیه نمی دانست که غرب و اوکراین قصد ندارند به توافقات مینسک عمل کنند. فدراسیون روسیه مسیر اجرای سند را دنبال کرد و سعی کرد کی‌یف را مجبور کند از مسیر سیاسی و دیپلماتیک حل مشکل پیروی کند.
سپس، زمانی که در واقع مشخص شد که هیچ یک از طرفین دیگر قصد اجرای مفاد توافقات مینسک را ندارد، وقتی مشخص شد که اوکراین در حال آماده شدن برای جنگ است، وقتی مشخص شد که مستشاران نظامی ناتو به آنجا رفته اند، زمانی که مشخص شد کی یف واقعاً یک عروسک خیمه شب بازی در دستان قبل از همه واشنگتن است و وقتی مشخص شد که دیگر نمی توان از این جنگ اجتناب کرد، آنگاه چیزی شروع به وقوع کرد که شروعش ناگزیر شده بود.
روسیه بامداد روز پنجشنبه ۲۴فوریه سال 2022 میلادی عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین هدف آن را "حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند" نامید.
به گفته وی، برای این منظور، برنامه ریزی شده است که "غیر نازی سازی و غیرنظامی سازی اوکراین" انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول "جنایت های خونین علیه غیرنظامیان" در دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.
پوتین خطاب به شهروندان خود گفت که شرایط "نیازمند اقدام قاطع و فوری" است، زیرا جمهوری‌های دونباس درخواست کمک کرده‌اند.به گفته رهبر روسیه، تمام مسئولیت این خونریزی بر عهده وجدان رژیم حاکم بر اوکراین خواهد بود.
سفارت روسیه در ایالات متحده آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2023
واکنش سفارت روسیه در آمریکا در مورد گزارش واشنگتن درباره "آزادی عقیده"
عملیات ویژه نظامی روسیه نتیجه سال ها تحریک غرب در اوکراین است. غرب سال‌ها عمدا حکومت نظامی را تحریک کرد تا در نتیجه این تحریکات و واکنش مسکو، یک تعطیلی بی پایان با تحریم‌ها آغاز کند.روسیه با اوکراین و مردم اوکراین در جنگ نیست. هدف اصلی جلوگیری از یک درگیری جهانی است که در حال آماده سازی است و در آن اوکراین نقش یک پایگاه نظامی برای حمله به فدراسیون روسیه تعیین شده است.مقامات کی یف 8 سال فرصت داشتند تا موضوع را در چارچوب تمامیت ارضی خود از طریق مذاکره حل کنند، اما اوضاع تغییری نکرد و پیشرفتی حاصل نشد.
از سال 2005، واشنگتن حداقل 224 میلیون دلار برای تأمین مالی برنامه های بیولوژیکی در اوکراین اختصاص داده است.ایالات متحده درگیر نوسازی و تجهیز مجدد حدود 30 موسسه علمی وزارتخانه های بهداشت و کشاورزی و همچنین چندین مرکز بهداشتی و اپیدمیولوژیک فرماندهی نیروهای پزشکی وزارت دفاع اوکراین بود. نتایج تحقیقات قبل از شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین به مناطق تحت کنترل کی‌یف منتقل شد.
وزارت دفاع روسیه طی عملیات نظامی ویژه، شواهدی را به دست آورده و فاش ساخت که بر اساس آن‌ها در اوکراین فعالیت‌هایی در رابطه با برنامه های بیولوژیکی نظامی آمریکا انجام می شود.شبکه ای از بیش از 30 آزمایشگاه بیولوژیکی که به طور خاص با عوامل ایجاد کننده طاعون و سیاه زخم سروکار داشت. اسناد دریافتی روسیه نیز حاکی از آن است که هانتر بایدن، پسر رئیس جمهور آمریکا در تامین مالی این برنامه مشارکت داشته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала