انتشار بیانیه نهایی مشترک نشست "روسیه – آفریقا"

© Sputnik / TASS News Agency Host Pool/Valery Sharifulin /  مراجعه به بانک تصاویر اجلاس سران روسیه و آفریقا
اجلاس سران روسیه و آفریقا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2023
اشتراک
رهبران هفت کشور آفریقایی بیانیه نهایی مشترک نشست با روسیه را منتشر کردند.
به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه مشترکی که توسط دفتر سیریل رامافوسا رئیس جمهور آفریقای جنوبی منتشر شده است، گفته شده که رهبران هفت کشور آفریقایی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در مورد ادامه مباحث در خصوص ابتکار صلح در اوکراین، موافقت کردند.

در این سند تاکید می شود: "رهبران توافق کردند که گفتگو در مورد ابتکار آفریقایی صلح را ادامه دهند تا دری به روی صلح باز گردد".

ابتکار آفریقایی صلح در اوکراین از ده بند تشکیل شده است. این بند ها در برگیرنده امنیت، آزادی حمل غلات از دریای سیاه، آزادی اسرا و آغاز فوری مذاکرات می باشند.

تاکید می شود که رهبران دولت های آفریقایی و رهبر روسیه این موضوع را در نشست در سن پترزبورگ در تاریخ 28 ژوئیه مورد بحث قرار دادند.
بیانیه مشترک نشست روسیه- آفریقا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2023
امضای بیش از 160 توافقنامه در همایش "روسیه – آفریقا"
شایان ذکر است که توافق غلات در تاریخ 18 ژوئیه بدلیل عدم اجرای شروط روسیه توسط کشورهای غربی و علیرغم تلاش های سازمان ملل متحد متوقف شد. این توافق دربرگیرنده خروج غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه در ازای رفع محدودیت ها بر صادرات مواد غذایی و کود روسیه به بازار های جهانی بود. این در حالیست که مسکو به دفعات ضمن تاکید بر عدم اجرای بخش مربوط به روسیه در حالی که غلات اوکراین در وهله اول به جای ارسال به کشورهای محتاج آفریقایی به مقصد اروپا حرکت می کردند، اعلام کرده بود که کشورهای غربی قصدی برای اجرای شروط مطروحه طرف روسی ندارند.
در عین حال روسیه بازگشت به این توافق را در صورت اجرای تمامی شروط خود ممکن دانسته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала