لهستان بلاروس را به نقض حریم هوایی خود متهم کرد

© Depositphotos.com / Grand-warszawskiوزارت امور خارجه لهستان
وزارت امور خارجه لهستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2023
اشتراک
وزارت خارجه لهستان کاردار بلاروس را بدلیل پرواز دو بالگرد در مرز مشترک فراخواند.
به گزارش اسپوتنک، بنا بر اطلاعیه وزارت خارجه لهستان، این کشور تاکید می کند که دو بالگرد بلاروسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده اند.

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: "در راستای نقض حریم هوایی لهستان توسط دو بالگرد بلاروسی، کاردار بلاروس روز 1 آگوست 2023 بی درنگ وزارت خارجه لهستان فراخوانده شد".

در وزارت خارجه لهستان اظهار شد که این نهاد "اعتراض قاطعانه" خود را ابلاغ و از طرف بلاروسی خواسته تا "بی درنگ و بصورت مفصل در مورد این اتفاق توضیح دهد. این نهاد افزود: "طرف لهستانی تصریح کرد که این اتفاق بعنوان یک عامل دیگر تشدید تنش در مرزهای بلاروس و لهستان ارزیابی می گردد. لهستان از بلاروس می خواهد از چنین اقداماتی خودداری نماید".

در طرف مقابل وزارت دفاع بلاروس هرگونه نقض حریم هوایی لهستان توسط بالگردهای خود را رد کرد و این ادعاهای ورشو را برای توجیه افزایش نظامیانش در مرز با بلاروس لازم دانست.

در اطلاعیه بخش رسانه ای این وزارتخانه که روز سه شنبه منتشر شد، گفته شده است: "اتهامات در مورد نقض مرز لهستان توسط بالگرد های میگ-24 و میگ – 8 نیروهای مسلح بلاروس و نظامیان دفاع ضد هوایی خودساخته بوده و توسط مقامات سیاسی – نظامی لهستان جهت توجیه مجدد افزایش نیرو و تجهیزات در کنار مرز بلاروس می باشد".

پرچم لهستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2023
آیا لهستان می‌تواند بلاروس را در انزوا قرار بدهد؟

در این اطلاعیه تاکید شده است که "وزارت دفاع بلاروس اخبار مربوط که توسط داده های کنترل عینی لهستان تایید نشده اند، را به سبک "یک مادر بزرگی گفته" ارزیابی کرده و تاکید می کند که نقض حریم هوایی لهستان توسط بالگرد های میگ-24 و میگ – 8 وجود نداشته است".

در این نهاد دفاعی بلاروس همچنین خاطرنشان ساختند که "از صبح فرماندهی عملیاتی نیروهای مسلح لهستان در حال آرام ساختن مردم با ادعاهایی در مورد این که رادار های لهستانی نقض مرزهای هوایی را ثبت نکرده اند، بودند اما نزدیک غروب – به ظاهر با مشورت با اربابان آن سوی اقیانوس خود – دیگر اعلام کردند که "عبور از مرزها در ارتفاع بسیار پایین صورت گرفته است که مانع مشاهده توسط سیستم های راداری شده است".
در همین حال در سایت وزارت دفاع ملی لهستان گفته شده است که وزیر دفاع در راستای خبر نقض مرزهای هوایی این کشور توسط بالگردهای بلاروسی، خواهان افزایش نیرو در کنار مرزهای مشترک با بلاروس شده است.

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: "رئیس وزارت دفاع دستور افزایش تعداد نظامیان در مرز و اختصاص نیروهای بیشتر و تجهیزات و از جمله بالگرد، شده است".

در این نهاد تاکید شده است که عبور از مرزهای دولتی این کشور در منطقه بلووژی در ارتفاع بسیار پایین صورت گرفته که "مشاهده آن توسط سیستم های راداری را با سختی روبرو کرده است".
ورشو لهستان پرچم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.07.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
لهستان و گسترش جنگ در اروپا
وزارت دفاع لهستان همچنین خاطرنشان کرده است که مینسک پیشتر ورشو را در مورد برگزای رزمایش های نظامی مطلع نموده بوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала