سومین مرگ ناشی از "آمیب مغزخوار" در سال 2023 در آمریکا

آمیب مغزخوار
آمیب مغزخوار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2023
اشتراک
یکی از ساکنان ایالت جورجیا در آمریکا بر اثر عفونت نادر ناشی از تک یاخته ای که در زبان عامیانه به عنوان "آمیب مغز خوار" شناخته می شود، درگذشت.
به گزارش اسپوتنیک، این سومین فردی هستند که در سال جاری در ایالات متحده بر اثر این موجود میکروسکوپی جان خود را از دست می دهد، موضوعی که ممکن است به لطف تغییرات آب و هوایی در حال گسترش به سمت شمال باشد.
اداره بهداشت عمومی جورجیا روز جمعه تایید کرد که عفونت توسط آمیب مغزخوار علت مرگ یکی از ساکنان ایالت هلو بوده که نام، سن و جنسیتش مخفی شده است.
این اداره گفت: "یکی از ساکنان جورجیا بر اثر عفونت "ناگلریا فاولری"، یک عفونت نادر که بافت مغز را از بین می‌برد و باعث تورم مغز و معمولاً مرگ می‌شود، جان خود را از دست داد. این فرد احتمالا در حین شنا در یک دریاچه یا برکه آب شیرین در جورجیا آلوده شده است".
این سومین مورد گزارش شده مرگ ناشی از ناگلریا فولری در سال جاری در ایالات متحده و ششمین مورد در جورجیا از سال 1962 است. پسری در نوادا در اوایل این ماه پس از ابتلا به این بیماری پس از آب تنی در چشمه های آب گرم درگذشت. مردی نیز در فلوریدا در ماه مارس بر اثر این عفونت جان خود را از دست داد که احتمالاً با استفاده از آب لوله کشی برای شستشوی سینوس های خود به آن مبتلا شده بود.
آمیب به طور طبیعی وجود دارد و هیچ آزمایش محیطی معمولی برای ناگلریا فولری در توده‌های آبی وجود ندارد. مقامات بهداشتی می‌گویند به دلیل آنکه در محیط بسیار رایج است، سطوح آمیب‌هایی که به طور طبیعی وجود دارند قابل کنترل نیستند. "محل و تعداد آمیب ها در آب می تواند در طول زمان در یک بدنه آبی متفاوت باشد."
به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، آمیب "ترموفیل" است، به این معنی که محیط های گرم را دوست دارد، اما هرگز در آب نمک یافت نشده است. علاقه آن به گرما به این معنی است که معمولاً در مناطق سردتر جهان از جمله شمال ایالات متحده یافت نمی شود.
در سال‌های اخیر، مواردی در شمال، از جمله در مینه‌سوتا، جایی که زمستان‌ها می‌تواند به شدت سرد باشد، یافت شده است. یک مطالعه در سال 2021 توسط کلینیک کلیولند، حرکت پیوسته آمیب به سمت شمال را از اواخر دهه 1970 ردیابی کرد و هشدار داد که "تغییر در محل وقوع عفونت ها می تواند به دلیل تغییرات آب و هوایی باشد."
این نوع عفونت بسیار نادر است و نمی تواند با بلع آمیب یا با سرایت از فردی به فرد دیگر اتفاق بیفتد. این بیماری فقط با تماس آمیب با سینوس ها اتفاق می افتد. اگر عفونت ادامه پیدا کند، به سرعت پیشرفت کرده و باعث سردرد شدید، تب، حالت تهوع و استفراغ بین 5 تا 12 روز پس از عفونت می‌شود که منجر به سفت شدن گردن، تشنج و کما می‌شود. مرگ نتیجه تقریباً اجتناب ناپذیر است و معمولاً تنها پنج روز پس از شروع علائم اتفاق می افتد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала