گزارش و تحلیل

چرا ناتو از همکاری ایران و روسیه هراسان است؟

© AP Photo / Olivier Matthysچرا ناتو از همکاری ایران و روسیه هراسان است؟
چرا ناتو از همکاری ایران و روسیه هراسان است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.07.2023
اشتراک
شکست های پیاپی ناتو به واسطه اوکراین ظاهرا موجب آن شده که آمریکا و متحدان اش به در و دیوار بزنند که چه شده این همه شکست خورده اند.
تقریبا هیچ سلاح مدرنی وجود ندارد که آنها در اختیار اوکراین قرار نداده باشند وعلاوه بر آن نیروهای ناتو به عنوان داوطلب در جبهه های جنگ حضور دارند و مضاف بر آنها تروریست های مزدور خود را از سرتاسر جهان جمع کرده اند و به اوکراین آورده اند تا انواع واقسام جنگ ها را علیه روسیه راه بیاندازند، جنگ کلاسیک و جنگ های غیر متعارف.
آنها توقع داشتند با این همه تسلیحات و نیرو که به جبهه های جنگ فرستاده اند بتوانند خیلی راحت کار را تمام کنند و روسیه را شکست دهند، همه محاسبات آنها روی کاغذ نشان می داد که از نظر کمی و کیفی طرف اوکراینی برتری دارد، کافی است تا حجم مبالغی که اینها طی یک سال برای اوکراین هزینه کرده اند را با کل بودجه نظامی روسیه در یک سال مقایسه کنید تا متوجه شوید در باره چه چیزی صحبت می کنم.
اما روی زمین شرایط کاملا بر عکس بود، همه حساب کتابهای روی کاغذ غلط از آب در آمد و ناتو با شکست های فاجعه باری در اوکراین مواجه شد.
حالا برای اینکه اینها بیایند شکست های خود را توجه کنند آمده اند شروع کرده اند دروغ بافی کردن.
یکی از دروغ هایی که دماغ آنها را بسیار دراز کرده تامین تسلیحات مورد نیاز روسیه درجبهه های جنگ توسط ایران است.
روسیه خود یکی از بزرگترین تولید کنندگان تسلیحات در جهان می باشد و حد اقل به نظر نمی آید فعلا نیاز دارد کسی کمک اش کند.
بدیهی است روسها قبل از شروع عملیات ویژه خود و در میانه آن همه شرایط را بررسی کرده اند و تحلیل کرده اند که چه تسلیحاتی را می توانند در مقابل تسلیحات پیشرفته ای که آمریکا و غرب در اختیار اوکراین قرار داده استفاده کنند.
بدیهی است تجربه آنها در سوریه و همچنین بررسی تجربه نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین و یمن و لیبی و... همه به روس ها کمک کرده اند تا برخی تسلیحات را تولید کنند که میتوانند با تسلیحات غربی مقابله کند.
بحث اتهام زدن به ایران درباره تامین برخی انواع از تسلیحات در جنگ یمن و ائتلاف عربستان هم شدت داشت.
اینها نه در آن زمان حتی یک مدرک محکمه پسند مبنی بر استفاده یمنی ها از تسلیحات مخصوصا پهبادها و موشک های ایرانی ارائه دادند و نه در اوکراین حتی یک مدرک و سند محکمه پسند ارائه نداده اند و فقط تهمت هایی را مطرح می کنند که هیچ پایه و اساسی ندارد.
پرچم های ناتو و اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.07.2023
کارشناس: ناتو از اوکراین برای خلاص شدن از سلاح های کهنه خود استفاده می کند
جدیدا هم که ادعای تولید پهباد و موشک ایران درون روسیه را مطرح می کنند وادعا دارند ایرانیها کارخانه تولید اسلحه در روسیه ایجاد کرده اند.
یکی نیست بگوید مگر خود روس ها چولاق هستند که نیاز داشته باشند کسی بیاید درون روسیه کارخانه تولید تسلیحات برایشان بزند یا اینکه ایرانی ها چه دلیلی دارد کارخانه را درون روسیه راه بیاندازند و کارگرانشان بروند روسیه خوب کارخانه را درون خاک خودشان ایجاد می کنند و تسلیحات تمام شده را تحویل می دهند، تازه می توانند تولیدات را هم به روسیه هم به دیگر کشورها بفروشند و سود بیشتری کنند.
به هر حال آنچه مسلم است این می باشد که غربی ها حتی یک سند هم دال بر صحت ادعاهای خود ندارند وگرنه آن سند را تا الآن در بوغ و کرنا کرده بودند.
به قول معروف اینها یک حرف را می اندازند تا ببینند نتیجه اش چه می شود.
در واقع آنها بیشتر دلواپس همکاری های نظامی ایران و روسیه هستند تا تسلیحاتی که ممکن است ایران در اختیار روسیه قرار داده باشد یا قرار نداده باشد.
امروزه شرایط در اوکراین به شرایطی تبدیل شده که کدام طرف اول فریاد می زند.
فقط طبق برخی آمار روزانه اوکراینی ها حدود 70 هزار خمپاره استفاده می کنند، روس ها هم به همین نسبت.
با کل افزایش تولیدی که آمریکایی ها طی یک سال پیش انجام داده اند، کل تولید خمپاره های آمریکا چیزی حدود 90 هزار خمپاره در ماه است، یعنی اوکراینی ها طی یک روز و اندی کل تولید یکماهه خمپاره های آمریکا را مصرف می کنند.
در حال حاضر هم بخش عمده خمپاره های انبارهای تسلیحاتی کشورهای عضو ناتو که چند دهه تولیدات این کشورها در آن ذخیره شده در حال ته کشیدن است و اوکراینی ها با دل بی رحم در حال مصرف کردن همه این تسلیحات می باشند.
در چنین شرایطی هم بحث تمام شدن ذخایر استراتژیک این کشورها مطرح هست هم اینکه اینها دلواپس امنیت خودشان هم هستند.
روسیه به تنهایی امروزه تولیدات تسلیحات متعارف اش معادل تولید کل تسلیحات متعارف تولید شده توسط اعضای ناتو می باشد.
با توجه به این شرایط فقط یکی دو کشور هستند که توان به هم زدن معادلات را دارند.
کشورهایی که تولیداتشان وذخایر استراتژیک شان در این زمینه در حدی است که بتوانند موازنه را به نفع یک طرف تغییر دهند.
ایران، چین، کره شمالی و اسرائیل.
سه کشور ایران و چین و کره شمالی که دوست روسیه هستند و فقط اسرائیل طرف غرب است اما به دلیل واهمه از خالی شدن انبارهایش و اینکه ممکن است که موازنه قدرت میان اسرائیل و جبهه مقاومت در صورت خالی شدن انبارهایش به هم بخورد حاضر نیست، حد اقل فعلا، برخی انواع تسلیحات را در اختیار اوکراین قرار دهد و فقط برخی تسلیحات را در اختیار اوکراین قرار میدهد که از رده خارج شده اند و می خواهد کشورهای غربی را وادار کنند هزینه نابودی این تسلیحات از رده خارج شده را تقبل کنند.
در چنین شرایطی کشورهای غربی سخت در تلاش هستند انواع و اقسام فشارها را بر علیه ایران و چین و کره شمالی وارد کند تا مبادا انبارهای تسلیحاتی خود را برای روسیه باز کنند.
در واقع ماجرای سر و صدایی که در حال حاضر راه انداخته اند هم به همین دلیل می باشد، آنها تلاش دارند ایران را تهدید کنند که اگر تسلیحات اش را در اختیار روسیه قرار دهد با تحریم های کذایی مواجه می شود.
علاوه بر اینها آنها می دانند اگر روسیه، چین، ایران و کره شمالی با هم متحد شوند یک ائتلاف نظامی قدرتمند تشکیل می شود که شکست آن امکان پذیر نمی باشد.
ائتلافی که علاوه از نظر عده وعدد بیشتر از طرف ناتو است.
در مقابل برای آنها بسیار ناراحت کننده است که احیانا روسیه تسلیحات غربی به غنیمت گرفته شده از اوکراین را در اختیار کشورهایی مانند ایران که توانمندی بالایی در مهندسی معکوس تسلیحات دارند قرار دهد و در نهایت ایران نه فقط تسلیحات مشابه را تولید کند بلکه تسلیحاتی که می تواند خنثی کننده مدرن ترین تسلیحات آنها هست را نیز تولید کند و عملا همه تسلیحات اینها در مقابل ایران و روسیه و احتمالا چین و کره شمالی خنثی و بی اثر باشد.
آنچه همه کشورهای به اصطلاح شرقی روی آن متفق القول هستند این می باشد که امروزه جنگ روسیه با ناتو فقط جنگ روسیه به تنهایی نیست بلکه جنگ همه آنها با ناتو است و در صورتی که روسیه در این جنگ نا موفق باشد آنوقت آمریکا و متحدین اش سراغ بقیه خواهند رفت.
آمریکایی ها و متحدین شان می خواهند با روسیه، ایران، چین، کره شمالی، هند، برزیل و... به صورت تک تک مقابله کنند چون به خوبی می دانند مقابله با همه اینها با هم امکان پذیر نیست.
در چنین شرایطی منافع همه قدرت های نوظهور ایجاب می کند که به هر نحوی که می توانند به روسیه کمک کنند، یکی خرید انرژی از روسیه را افزایش می دهد، دیگری راه را برای عبور و مرور کالای روسی و کالا به روسیه باز می کند و یکی دیگر در مقابل تحریم ها و نقشه ها و توطئه های غرب بر علیه روسیه می ایستد وفضای تعاملات بانکی را برای روس ها باز نگه می دارد یا حاضر نمی شود قیمت نفت و گاز را بشکند و...
در این بین هم همه متفق القول هستند همانگونه که ایران در دوران جنگ جهانی دوم پل پیروزی متفقین بود امروزه نیز همان نقش را برای کمک به روسیه دارد و به همین دلیل اینها به در و دیوار می زنند تا به هر ترتیبی شده بتوانند این همکاری را به هم بزنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала