کودتا در نیجر برای آلمان مشکل‌ساز شد

 نیجر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2023
اشتراک
کودتا در نیجر می‌تواند به طور قابل توجهی برای تامین نیروهای آلمانی مستقر در مالی و همچنین خروج آنها از این کشور مشکل‌ساز شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تاگس‌شاو"(Tagesschau)، کودتا در نیجر می‌تواند به طور قابل توجهی تامین نیروهای آلمانی مستقر در مالی و همچنین خروج آنها از این کشور را پیچیده کند.
در خبر منتشره آمده است: "مشکل کودتا در نیجر: تأمین حدود 900 سرباز آلمانی در مالی عمدتاً از طریق فرودگاه در نیامی نیجر انجام می شود که اصل و اساس کل مأموریت و خروج نیروها است. قرار بود نیروها و وسایل از مالی از طریق یک کشور همسایه خارج شوند. حمل و نقل زمینی از طریق یک کشور متخاصم در مالی به مرز، سپس یک مسیر از طریق نیجر، که به تازگی یک کودتای نظامی رخ داده است، سپس پرواز از پایتخت. در حال حاضر همه چیز خیلی پیچیده شده است".
به نوشته این نشریه، خروج سریع بوندسوهر از مالی حتی قبل از کودتا در نیجر نیز یک مشکل بود. به ویژه، گزارش شده است که عملیات عقب نشینی ممکن است گران باشد و بخشی از تجهیزات نیروها باید در مالی باقی بماند یا حتی نابود شود. با بروز تحولات در نیجر، هزینه خروج نیروها می تواند بیشتر افزایش یابد
اما این تنها بخشی از مشکل است.هیچ کس در برلین نمی خواهد به این سوال اساسی پاسخ دهد، که چگونه می توان سربازان آلمانی را بدون فرودگاه نیامی در نیجر با خیال راحت به خانه بازگرداند. این نشریه تاکید می کند که هیچ کس در آلمان انتظار کودتا در نیجر را نداشت که کشوری نمونه در منطقه برای توسعه همکاری های موفق محسوب می شد.
در همین راستا، نشریه نامبرده یکبار دیگر این سوال را مطرح می کند، که دولت آلمان تا چه اندازه بر اوضاع واقف است.
ساختمان وزارت امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2023
وزارت خارجه روسیه از طرفین درگیری در نیجر خواست تا گفتگو کنند
پیشتر شورشیان نظامی از برکناری محمد بازوم از ریاست جمهوری این کشور و بسته شدن مرزهای جمهوری نیجر خبر داده بودند. در بیانیه ای که از تلویزیون ملی پخش شد، آنها مدعی شدند که تمامیت بدنی نمایندگان دولت مخلوع را تضمین می کنند. آنها همچنین اعلام کردند که از ساعت 19:00 تا 5:00 به وقت محلی (از ساعت 21:00 تا 7:00 به وقت مسکو) در نیجر مقررات منع رفت و آمد در سراسر کشور برقرار شده است و کار همه موسسات در این کشور به حالت تعلیق درآمده است.
به گفته پورتال Jeune Afrique، دلیل ادعای این شورش، قصد بازوم برای برکناری فرمانده گارد ریاست جمهوری، ژنرال عمر تیچیانی بوده است. این پرتال به نقل از یک منبع در نیروهای مسلح از مذاکرات در حال انجام خبر داد که هدف از آن جلوگیری از درگیری بین گاردهای نظامی و بقیه ارتش است.
شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از منابع خود گزارش داد، که رئیس جمهور درخواست شورشیان برای امضای استعفانامه را رد کرد. خبرگزاری فرانسه بعدا گزارش داد، که پاتریس تالون، رئیس جمهور بنین، به عنوان مذاکره کننده در راه رسیدن به نیجر است
گفتنی است، چندی پیش، به نقل از رسانه های غربی، آلمان گفته بود که درخواست حکومت نظامیان در مالی برای خروج نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از این کشور "بدون فوت وقت"، با انگیزه سیاسی است و برلین همچنان به دنبال خروج منظم نیروهایش تا مه ۲۰۲۴ است.
پاریس فرانسه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2023
گزارش و تحلیل
کسی که بخواهد فقر را از بین ببرد هرگز جنگ را تامین مالی نمی کند
مقام‌های موقت مالی روز جمعه درخواست خود را برای برلین ارائه کرده و علت آن را بحران اعتماد بین مقام‌های مالی و هیات سازمان ملل در این کشور آفریقایی دانستند که برای حفاظت از جان غیرنظامیان و نیروهای خودش در مالی با چالش روبروست. این درخواست غیرمنتظره به سرعت باعث نگرانی از بروز ناآرامی و آشوب بیشتر در مالی شده که روز یکشنبه در یک رفراندوم خواستار تغییر در قانون اساسی با هدف پیمودن راهی به سوی برگزاری انتخابات و بازگشت به حکومت مدنی شد.
برلین حدود هزار نیرو در مالی مستقر کرده که بیشترشان در نزدیکی شهر "گائو" هستند و وظیفه اصلی آنها جمع آوری اطلاعات برای ۱۳ هزار نیروی حافظ صلح سازمان ملل است. هیات صلح بان سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ و با هدف حمایت از تلاش‌های خارجی و محلی برای برقراری ثبات در مالی توسط شورای امنیت سازمان ملل در این کشور آفریقایی مستقر شده است.
نارضایتی و ناامیدی بابت افزایش تنش‌های امنیتی ناشی از وقوع دو کودتا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در مالی و حکمرانی نظامیان در این کشور به دردسری برای هیات صلح بان و سایر متحدان بین الملل شامل فرانسه تبدیل شده است. اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید قطعنامه‌ای را برای تمدید ماموریت این هیات صلح‌بان تا ۳۰ ژوئن سال جاری میلادی تصویب کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала