رهبران آفریقا در راه سن پترزبورگ

روسیه افریقا
روسیه افریقا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2023
اشتراک
اجلاس روسیه و آفریقا که 27 تا 28 ژوئیه در سن پترزبورگ برگزار می شود، قرار است در ادامه نشست مشابهی در سال 2019 باشد و گفتگوی جهانی بین کشورهای این قاره و مسکو را ترویج کند.
به گزارش اسپوتنتیک، با این حال، درگیری در اوکراین و رویدادهای اخیر پیرامون آن تا حدودی تمرکز دستور کار را تغییر داده است. سیاستمداران آفریقایی علاوه بر طرح‌هایی برای بررسی زمینه‌هایی که طرفین می‌توانند همکاری‌ها را افزایش دهند، سؤالاتی را برای کرملین آماده کرده‌اند، از جمله اینکه تا چه مدت خصومت‌ها در اروپا بر رفاه کشورهایی که در حال حاضر مرفه‌تر نیستند، تأثیر می‌گذارد. مسکو قول می دهد که توضیحات لازم را به شرکای خود بدهد و در برخی موارد حتی هزینه ها را جبران کند.

روسیه و آفریقا: پتانسیل تجاری

زمانی که مقامات روسیه تصمیم گرفتند با برگزاری اولین اجلاس سران روسیه و آفریقا در سال 2019 روابط با کشورهای آفریقایی را سیستماتیک کنند، به وضوح انتظار داشتند که این گفتگوی چندجانبه عمدتاً بر تقویت همکاری ها در زمینه های مختلف متمرکز شود. همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مقاله منتشره در آستانه نشست 27 تا 28 ژوئیه، خاطرنشان کرد، روابط روسیه با آفریقا "ریشه های قوی و عمیقی دارد و همواره با ثبات، اعتماد و خیرخواهی متمایز شده است." در حمایت از این تز، رهبر روسیه، مانند چهار سال پیش، یادآور شد: "ما پیوسته از مردم آفریقا در مبارزه آنها برای رهایی از ظلم استعماری، کمک به تشکیل دولت، در تقویت حاکمیت و دفاع از خود حمایت کرده ایم."
اکنون، به گفته رئیس جمهور روسیه، "مشارکت سازنده، قابل اعتماد و آینده محور بین روسیه و آفریقا بسیار مهم است." بنابراین، "حوزه های تعامل استراتژیک" تعیین شده در سال 2019 باید در سال 2023 نیز توسعه یابد. ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد: "تجارت روسیه با کشورهای آفریقایی در سال 2022 افزایش یافت و به حدود 18 میلیارد دلار رسید". رئیس جمهور روسیه اطمینان داد: "با این حال، همه ما به خوبی می دانیم که پتانسیل همکاری تجاری و اقتصادی ما بسیار بالاتر است." اما در اینجا لازم به یادآوری است، در اجلاس سران چهار سال پیش، رهبر روسیه گفت که گردش مالی تجارت خارجی روسیه با آفریقا در سال 2018 "بیش از 20 میلیارد دلار بوده است"، اما به نوعی این تز را تایید می کند که پتانسیل تجارت بالاتر از شاخص های فعلی است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.07.2023
برنامه پوتین برای دیدار با تمام رهبران و ارائه بیانیه ای بزرگ در نشست سران "روسیه - آفریقا"
علاوه بر این، موارد دیگری وجود دارد که باید روی آن تمرکز کرد، به عنوان مثال، گردش تجاری شرکای بریکس چین و آفریقای جنوبی به تنهایی در نیمه اول سال 2023 بالغ بر 28.2 میلیارد دلار بود و عملیات صادرات و واردات چین با کل آفریقا در مدت مشابه به 140.9 میلیارد دلار رسید.

روسیه و آفریقا: با معامله غلات چه باید کرد؟

رئیس‌جمهور روسیه قرارداد غلات را که با هدف "تامین امنیت غذایی جهانی" بود، نادیده نگرفت و در نهایت، به نظر او، "بی شرمانه و منحصراً برای غنی‌سازی تجارت‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی استفاده شد." او به آفریقایی ها اطمینان داد که ابتکار دریای سیاه کمک چندانی به آنها نکرده است و هدف بشردوستانه توافقات استانبول، با در نظر گرفتن بخش ناتمام روسیه از توافقات، "معنای خود را از دست داد."

ولادیمیر پوتین به مهمانانی که به سن پترزبورگ می‌رفتند، اطمینان داد: "می‌خواهم به شما اطمینان دهم که کشور ما می‌تواند غلات اوکراینی را هم به‌صورت تجاری و هم رایگان جایگزین کند، به‌ویژه که امسال دوباره انتظار رکورد برداشت داریم".

به هر حال، اما علیرغم فهرست گسترده ای از موضوعات مورد بحث، به نظر می رسد موضوع دوم یعنی درگیری روسیه و اوکراین و تأثیر آن بر کشورهای آفریقایی شاید برای سیاستمداران این قاره نگران کننده ترین موضوع باشد و بنابراین می تواند به یکی از موضوعات مورد بحث تبدیل شود. وزیر تجارت مصر، "علی المصلحی" گفت که در قاهره "از خروج روسیه از توافق با سازمان ملل در مورد صادرات غلات ناراضی هستند." کوریر سینگ اوئی، معاون وزیر امور خارجه کنیا، تصمیم مسکو را "خنجر به پشت امنیت غذایی جهانی نامید که به شدت بر کشورهای آفریقا که از قبل تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته اند، تاثیر گذاشته است." در همین حال، خود کنیا به دلیل افزایش عمومی قیمت ها و افزایش مالیات با اعتراضات گسترده روبرو شده است و بنابراین هزینه های اضافی احتمالی ناشی از افزایش هزینه غلات برای دولت اکنون به وضوح بی فایده است. استنلی کاکوبو، وزیر امور خارجه زامبیا نیز در این خصوص ابراز نارضایتی کرد، به گفته وی، توافق غلات "راه نجاتی برای نیازمندترین کشورها" بود و خاتمه آن عواقب جدی در پی خواهد داشت.
به هر حال، مصر با خرید 1.6 میلیون تن از ژوئیه گذشته، در میان واردکنندگان غلات اوکراینی در ابتکار دریای سیاه رتبه ششم را به خود اختصاص داد. کنیا در وسط فهرست و در جایگاه چهاردهم قرار گرفت و 437.5 هزار تن دریافت کرد.

در این میان، اکثر کشورهای آفریقایی سکوت اختیار کرده و برای ارزیابی شرایط عجله به خرج نمی دهند. به گفته کارشناسان، این موضوع ممکن است به دلیل تمایل به اعلام مستقیم نگرش خود به روسیه نسبت به فروپاشی طرح دریای سیاه باشد.

اعتقاد بر این است که شرکت کنندگان در اجلاس قطعا تلاش خواهند کرد تا مسکو را متقاعد به تجدید نظر در تصمیم خود کرده تا غلات اوکراینی را از بنادر دریای سیاه آزاد کند. از این گذشته ، همانطور که کارشناسان خاطرنشان می کنند ، نکته تنها این نیست که محصولات کشاورزی اوکراین به کجا و در چه حجمی رفتند ، بلکه مهم است که حضور آن در بازار جهانی به هر طریقی باعث کاهش قیمت این محصول شده است.

ابتکار صلح آفریقا برای اوکراین

آفریقای جنوبی نیز ساکت است، در صورتی که "سیریل رامافوسا"، رئیس جمهور آن چندین ماه پیش یک ابتکار صلح را در مورد بحران اوکراین مطرح کرد و موفق شد به همراه همکارانش از تعدادی دیگر از کشورهای دیگر از مسکو و کی یف بازدید کند تا به دنبال راه هایی برای حل مناقشه باشد. با این وجود، طبق برخی گزارش ها، آقای رامافوسا قصد دارد نه تنها در مورد معامله غلات صحبت کند، بلکه موضوع جهانی توقف خصومت ها را مجددا مطرح نماید. از جمله، طرح آفریقا تجارت آزاد در دریای سیاه را پیش بینی می کند و بر اهمیت اصول حاکمیت و تمامیت ارضی تأکید می کند.
ساختمان وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.07.2023
مسکو: روسیه و آفریقا علاقه مند به ایجاد زیرساخت های غیرقابل کنترل توسط غرب هستند
به عبارت دیگر، ظاهراً در سن پترزبورگ علاوه بر بحث افزایش همکاری‌ها، بحث جدی روی مشکل اصلی سیاست خارجی یک سال و نیم اخیر نیز وجود خواهد داشت که مستقیماً با آفریقا ارتباطی ندارد، بلکه بیشتر بر آن تأثیر می‌گذارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала