نگاه ویژه اسپوتنیک

سوزاندن قرآن.. جنگ ایدئولوژیک یا ابر زودگذر؟

© Sputnik / Vladimir PesnyaЭкспонаты выставки коранической каллиграфии в рамках ежегодного фестиваля Корана в Московской соборной мечети
Экспонаты выставки коранической каллиграфии в рамках ежегодного фестиваля Корана в Московской соборной мечети - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.07.2023
اشتراک
این اولین بار نیست که جهان اسلام شاهد هتک حرمت مقدسات و تعرض به ارزش های اسلامی آن در کشورهای اروپایی است. از ژانویه 2023، جرم سوزاندن قرآن دو بار در سوئد تکرار شده که آخرین بار در ژوئن به دست سیلوان مومیکا، یک پناهنده عراقی در سوئد بوده.
اسپوتنیک - چند ماه قبل از آن، نیز راسموس بالودان، راست گرای افراطی سوئدی-دانمارکی، در برابر سفارت ترکیه دست به چنین عمل قبیحی زد و در هر دو مورد، حفاظت وحمایت پلیس دو کشور سوئد و دانمارک که از اركان دولتین محسوب می‌شوند بعنوان چتر حمایتی حضور داشت و این امر جنجال و گاهی اعمال خشونت‌آمیزی را برانگیخت.
در تبیین وتفسیر ماهیت تحولات شتابان و پیش‌بینی بازتاب‌های احتمالی آن، نکته نظرات متفاوتی از سوی ناظران و پژوهشگران به‌ویژه در حوزه جامعه‌شناسی بروز پیدا کرده؛ گروهی معتقدند این عمل توهین آمیز به والاترین مقدس اسلامی یعنی قرآن با صعود جناح راست افراطی به اریکه قدرت و تقویت گفتمان آن در جوامع غربی ارجاع می دهند که در نهایت نوعی "انزجار ونفرت " که تاسطح نواختن ساز نفرت پراکنی وترویج خشونت بر علیه پیروانان دین مبین اسلام می‌رسد به وجود می‌آورد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2023
واکنش وزارت خارجه ایران به قرآن سوزی در دانمارک

گروهی دیگر از ناظران وتحلیلگران این هتک حرمت را به تحولات ساختاری هویت دموگرافیک جمعیتی در قاره اروپا و تراوشات مهاجرت های پی درپی پیوند می زنند که بر خلاف دوره های قبلی ، انگیزه بیشتری را به این گونه حوادث می دهد با علم به اینکه اسلام از نظر رواج دومین دیانت در اروپا به شمار می رود، کارشناسان دیگر سعی می کنند آنچه که رخ داده به انقلاب رسانه‌های اجتماعی و شکل‌گیری یک "آگاهی جمعی" فرضی که به واقعیت تبدیل می‌شود و اشکال خشونت‌آمیز ی را به خود می گیرد.
اگر سوئد با هدف به رخ کشیدن ارزش‌های موسوم به دموکراتیک و پایبندی خود را به اصول آزادی و سکولاریسم که نظام حقوقی آن را تشکیل می‌دهند برای این رفتارها ورویه های موهن خود مجوز صادر می کند وان را به عنوان نشانه ای از آزادی بیان وعقیده توجیه می‌کند، در مقابل ، معترضان بسیاری هستند استدلال می‌کنند که احترام وحرمت گذاشتن به عقاید دیگران هم یک حق قانونی است در دنیا و توهین به مذاهب، با توجه به قداست آن‌ها برای پیروانشان، اصلا قابل توجیه نیست .
آیت الله خامنه ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2023
رهبر ایران: دولت سوئد عامل جنایت را به کشورهای اسلامی تحویل دهد
در بحبوحه این جدال وجنجال، متخصصان از استفاده ابزاری وبعنوان سلاح سیاسی از جنگ قرآن سوزی صحبت می کنند که در این زمینه دور از ذهن نیست که رقابت سیاسی یکی از دلایل دامن زدن به آنچه که در حال حاضر رخ می دهد می باشد، به ویژه اینکه جوامع مسلمان با توجه به گستردگی آن ونفوذ به لایه قدرت به یک بلوک رای دهنده و نیروی قوی که می تواند در آینده سیاسی این کشورها صاحب نقش سرنوشت ساز باشد تبدیل شده اند ومجاری امور را دگرگون سازند.
قانون اساسی سوئد و دانمارک از آزادی بیان حمایت می کند و اگر بخواهند تغییراتی در این قوانین ایجاد کنند بنحوی که نتواند پوششی باشد برای چنین اقدام تحریک آمیزی ، کار چندان آسانی نیست. دولت های سوئد و دانمارک اخیرا اعلام کردند که به دنبال تغییر قانون اساسی هستند تا به پلیس اجازه جلوگیری از سوزاندن قرآن در ملاء عام را بدهد، اما متاسفانه کما کان به دفاع از این عمل نکوهیده به بهانه آزادی بیان ادامه می دهند، با اینکه این امر تهدیدی است برای آزادی بیان واقعی در هر دو کشور .
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2023
واکنش پوتین به آتش زدن قرآن در سوئد
واقعیت امر در چنین کشورهای اروپایی یک بحران هویتی خفقان‌آوری وجود دارد که محافل صهیونیستی از تبعات منفی آن برای جوامع مسلمان، سوء استفاده می کنند و تلاش می کنند از تقابل دو جریان افراطی بهره ای شایانی ببرند .
به نظرم با توجه باینکه ، راست افراطی و اسلام سیاسی، به طور چشمگیری در اروپا بنحوی قابل ملاحظه ای نمایان شده داده لذا سوزاندن قرآن وهتک حرمت مقدسات اسلامی تبدیل به یکی از مظاهر ونمادهای رواج عقاید اسلام ستیزانه و اسلام هراسی شده است ، چه در میان شهروندان اروپایی و چه در میان برخی از اعضای جامعه مسلمانان که تحت تأثیر این ایدئولوژی قرار گرفته‌اند به خاطر نقدی که در کشورهایشان از اسلام بنیادگرا داشتند وان را رد واز دست آن مهاجرت کردند اما باز با آن در سرزمین میزبان خود روبرو هستند . این دسته از افراد مهاجر مسلمان با ارتکاب این اعمال قبیح یا تایید در صدد عقده گشایی وفرونشاندن خشم خود از بنیادگرایی هستند،

و همین امر بیانگر وضعیت خاص شهروند عراقی الاصلی است که در سوئد دست به سوزاندن قرآن زد ،صرفنظر از شنیده های دیگری مبنی بر اینکه او با این عمل دنبال یک معامله ای با دولت سوئد بود تا بتواند از ان اقامت قانونی سه ساله را دریافت کند وبه پاس این خدمت به صهیونیستها وجریحه دار کردن بیش از دو ملیار مسلمان از لابی های صهیونیستی در اروپا پول هنگفتی ویک چتر حمایتی بگیرد .
تشدید کنونی پس از به سر گرفتن قرآن توسط مسلمانان اغلب کشورهای اسلامی وغیر اسلامی و تهدید آنها به سوزاندن تورات و آنچه که ممکن است از تبعات منفی دیگر این اتفاقات نشئت بگیرد ، بعید نیست به یک تهدید جدی برای آینده جامعه مسلمانان در کشورهای اروپایی که شاهد جنگهای سرد میان جریانات راست افراطی واسلام بنیادگرا واسلام وسطی هستند منجر شود وهر لحظه ممکن است اوضاع آشفته تر وشعله ور تر شود.
شاید بهترین راه حل برای توقف این اتفاقات مترقبه وناگوار این باشد که ایدئولوژی های خشونت آمیز که نفرت وکراهیت را تحریک می کنند کنار گذاشته و به مفاهیم راستینی که دموکراسی های غربی بر آن بنا شده توجه شود، وبا از بین بردن اشکال تبعیض علیه اقلیت ها، چه در مسکن، چه در کار و چه در معاملات روزمره، می توان مشکل کاملا ریشه کن کرد . همچنین ضرورت دارد بر لزوم تعمیم واجرای الگوی نروژی در زمینه آموزش و پرورش در رابطه با معرفی ادیان مختلف از دوران دبستان تاکید شود تا نسل های آینده برپایه احترام به همه ادیان تربیت شوند.
اما آنچه که احتمال دخالت لابی های صهیونیستی در کشورهای اسکاندیناوی در ماجراهای سوئد و حتی دانمارک و سایر کشورهای اروپایی به حد یقین می رساند اقدام اخیر شهرک نشینان اسرائیلی در روستاهای فلسطینی است که آخرین آنها آتش زدن مساجد، وتخریب مراکز اسلامی وپاره کردن و سوزاندن قرآن بود.
بدون شک این اقدام نشان دهنده تجاوز آشکار به مقدسات دینی و نقض آشکار تمام ارزش های دینی در جهان است و نباید از این واقعیت غافل باشیم که این جنایت می تواند محصول سکوت و همدستی بسیاری از محافل اسلامی در برابر جریانات مبلغ به اصطلاح دیانت ابراهیمی باشد.
البته سوزاندن قرآن توسط گروه‌های صهیونیستی در چارچوب جنگ علنی علیه مردم فلسطین ودر راستای ادعاهای دینی در مورد این سرزمین بود صورت می‌گیرد که در اصل هدف آن آوارگی مردم فلسطین و دستکاری در مقدسات، تاریخ و آینده آنها بود.
امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2023
نامه وزیر خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص اهانت به قرآن مجید
در طرف مقابل، روش‌های مقابله با این هتک حرمت قرآن،متفاوت است واغلب وضعیت حقوقی و قانونی کشورهای محل وقوع این جنایت، و اینکه این موضوع فراتر از مرزهای این کشورهاست را نادیده می گیرند.
جوامع اسلامی باید به این حقایق توجه داشته باشند و از اهداف مشکوک واقعی در پس پرده ی این طرح خطرناک آگاه باشند، اگرچه اقدامات دولت های سوئد و دانمارک منجر به اتحاد مسلمانان در جهان می شود و این امر در تظاهرات اعتراض آمیز در بسیاری از کشورهای اسلامی و بیانیه های محکومیت و تقبیح دولت های این کشورها مشهود بود اما این اعتراضات و بیانیه ها به تنهائی کافی نیست و باید به سطح اقدامات ملموسی از جمله استفاده از سلاح تحریم اقتصادی، کاهش سطح نمایندگی دیپلماتیک با این کشورها و اصرار بر تسلیم جنایتکار عراقی که قرآن را آتش زد توسط دولت عراق ارتقا پیدا کند تا درس عبرتی باشد برای دیگران وجلوگیری از تکرار این جنایت وتوهین به قرآن ومقدسات اسلامی در آینده.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала