اردوغان: پارلمان ترکیه درخواست پیوستن سوئد به ناتو را در اکتبر بررسی می کند

اردوغان
اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.07.2023
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، پارلمان این کشور درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را در ماه اکتبر بررسی خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان روز دوشنبه در سخنانی پس از جلسه کابینه ترکیه گفت: "زمانی که پارلمان کار خود را در ماه اکتبر از سر بگیرد، ما همه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و نمایندگان درخواست سوئد را بررسی خواهند کرد. تصمیم نهایی به عهده نمایندگان است."
اردوغان تاکید کرد که آنکارا به وضوح انتظارات خود را از استکهلم در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​اسلام هراسی بیان کرده است.
عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، پیشتر گفته بود که ترکیه هنوز عضویت سوئد در ناتو را تایید نکرده، بلکه تنها با باز کردن راه برای این روند موافقت کرده است.
اردوغان در 10 ژوئیه در آستانه آغاز نشست ناتو در ویلنیوس گفت که ورود سوئد به این ائتلاف پس از پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا امکان پذیر خواهد شد. در اواخر همان روز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که اردوغان "در اسرع وقت" موافقت کرده است تا اسنادی برای تصویب درخواست سوئد برای عضویت در ناتو به پارلمان ترکیه ارسال کند و استکهلم به آنکارا قول داد که در مسیر پیوستن خود به اتحادیه اروپا کمک کند. همزمان، نعمان کورتولموش، رئیس مجلس ملی ترکیه نیز گفت که مهلت ارسال درخواست سوئد برای عضویت در ناتو به پارلمان ترکیه هنوز مشخص نشده است. علاوه بر این، نمایندگان پارلمان ترکیه از اول ژوئیه تا اکتبر به تعطیلات تابستانی رفتند، اما کمیته روابط خارجی پارلمان به دلیل بررسی احتمالی درخواست سوئد برای عضویت در ناتو به تعطیلات نخواهد رفت.
فنلاند و سوئد، با توجه به حوادث اوکراین در ماه مه 2022، برای پیوستن به این اتحاد درخواست دادند. فنلاند در 4 آوریل سی و یکمین عضو ناتو شد. درخواست سوئد هنوز تایید نهایی مجارستان و ترکیه را دریافت نکرده است. سوئد به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، در مذاکرات با اردوغان در ویلنیوس قبل از نشست سران ناتو، در ازای تصویب این درخواست موافقت کرد که به تشدید روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا کمک کند. دبیرکل ناتو در عین حال تأکید کرد که اصولاً موضوعات پیوستن سوئد به ناتو و الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا "با یکدیگر مرتبط نیستند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала