دست رد آفریقای جنوبی به سینه مکرون برای شرکت در اجلاس سران بریکس

© Sputnikپرچم های کشورهای عضو گروه بریکس
پرچم های کشورهای عضو گروه بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.07.2023
اشتراک
رسانه ها خبر می دهند که مقامات آفریقای جنوبی از مکرون علیرغم درخواست وی، برای شرکت در نشست سران سازمان بریکس دعوت بعمل نیاورده اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پرتال خبری آفریقایی News24، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که پیشتر از مقامات آفریقای جنوبی برای شرکت در نشست سران بریکس در ماه آگوست درخواست کرده بود، چنین دعوتنامه ای را دریافت نکرده است.
پیشتر نشریه فرانسوی Opinion به نقل از منابعی خبر داده بود که مکرون از سیریل رامافوسا رئیس جمهور آفریقای جنوبی در مورد امکان مشارکت در نشست سران بریکس که در ماه آگوست در ژوهاسنبورگ برگزار خواهد شد، درخواست کرده بود. در این مطلب تاکید شده است که رامافوسا از این درخواست متعجب شده است. به گفته یک منبع مطلع، آفریقای جنوبی در مورد اینکه آیا برای دعوت از دیگر رهبران بین المللی برای شرکت در این اجلاس آمادگی دارد یا خیر، پاسخی نداده است. اندکی بعد دبیر رسانه ای رئیس جمهور آفریقای جنوبی به اسپوتنیک اعلام کرده بود که وی از درخواست مکرون برای شرکت در اجلاس بریکس اطلاعی ندارد. پس از آن نیز کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که مشارکت مکرون در اجلاس بریکس می تواند "ایده خوبی" باشد.

در خبر این پرتال خبری آفریقای جنوبی آمده است: "تا کنون 70 دعوتنامه برای رهبران جهان ارسال شده است...این در حالیست که کشورهای غربی همچون ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه دعوت نشده اند. علیرغم درخواست مکرون برای دعوت به این اجلاس، رئیس جمهور فرانسه این دعوتنامه را دریافت نکرده است".

روز چهارشنبه گذشته دفتر رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرده بود که در نشست بریکس که بصورت حضوری در تاریخ 24-22 آگوست در شهر ژوهانسبورگ برگزار خواهد شد، رهبران چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی حضور خواهند داشت و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ریاست هیات فدراسیون روسیه در این نشست را بر عهده خواهد داشت. دمیتری پسکوف دبیر رسانه ای رئیس جمهور فدراسیون روسیه اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین تصمیم به شرکت در نشست بریکس در قالب ارتباط ویدئو کنفرانسی گرفته است که این مشارکت تمام و کمال می باشد.
پرچم های کشورهای عضو گروه بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2023
گزارش و تحلیل
بریکس؛ نظم جدید جهانی منهای غرب
5 کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی سازمان بریکس را تشکیل می دهند. همچنین برخی کشورهای جهان از جمله آرژانتین و ایران و نیز بنا به گفته وزارت خارجه چین، اندونزی، ترکیه، عربستان سعودی و مصر قصد پیوستن به پیمان اقتصادی را دارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала