اردوغان برای از سرگیری قرارداد غلات با کابینه خود گفتگو می کند

اردوغان
اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.07.2023
اشتراک
یک منبع در دولت ترکیه گفت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور روز دوشنبه با کابینه خود درباره شرایط و احتمال از سرگیری قرارداد غلات گفتگو خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، قرارداد غلات در 18 جولای متوقف شد، روز دوشنبه پروسیه به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل مخالفت خود را با تمدید آن اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از این خاطرنشان کرده بود که با وجود تلاش‌های سازمان ملل، مفاد توافق با روسیه عملی نشد، زیرا کشورهای غربی به وعده‌های خود عمل نمی‌کردند. پوتین بارها خاطرنشان کرده است که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می کند و هدف اصلی این معامله یعنی تامین غلات به کشورهای نیازمند از جمله کشورهای آفریقایی، هرگز محقق نشد.
منبع خبری اعلام کرد:" دستور کار جلسه روز دوشنبه کابینه شامل موضوع معامله غلات بود. اکنون چه کاری می توان انجام داد، گزینه های موجود مورد بحث قرار خواهد گرفت، پیشنهاداتی در مورد احتمال از سرگیری ابتکار غلات دریای سیاه شنیده خواهد شد."
وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد: "پس از توقف فعالیت ابتکار غلات دریای سیاه و بسته شدن کریدور بشردوستانه دریایی، همه کشتی‌هایی که در دریای سیاه به سمت بنادر اوکراین حرکت می‌کنند، از نیمه‌شب 20 ژوئیه 2023 به عنوان حامل‌های احتمالی محموله‌های نظامی در نظر گرفته می‌شوند و در درگیری اوکراین در سمت رژیم کی‌یف نقش دارند".
پیش از این، بلومبرگ گزارش داد که تعدادی از نمایندگان تجارت کشتیرانی مطمئن هستند که پس از انقضای قرارداد غلات، هیچ کس حتی "در ذهن خود" کشتی ها را در مسیرهای ناامن به دریا نخواهد فرستاد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала