روسیه قصد خرابکاری علیه کشتی های غیرنظامی را ندارد

© Sputnik / Alexey Agaryshevسفارت روسیه در ایالات متحده آمریکا
سفارت روسیه در ایالات متحده آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2023
اشتراک
برخلاف اطلاعاتی که در ایالات متحده منتشر شده است، روسیه قصد ندارد هیچگونه اقدام تحریک آمیزی علیه کشتی های غیرنظامی در دریای سیاه سازماندهی بکند.
به گزارش اسپوتنیک، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن اظهار داشت که برخلاف اطلاعاتی که در ایالات متحده منتشر شده است، روسیه قصد ندارد هیچگونه اقدام تحریک آمیزی علیه کشتی های غیرنظامی در دریای سیاه سازماندهی بکند. این کاملاً بر خلاف برخورد ما به این مسأله می باشد.
آنتونوف در اظهار نظری گفت:" برخلاف مقامات آمریکایی که همچنان حملات تروریستی توابع خود در کی‌یف را نادیده می‌گیرند و چشم‌پوشی می‌کنند، ما همیشه در خط مقدم مبارزه با چنین جنایاتی قرار داشته‌ایم".
وی در ادامه افزود:"تلاش برای نسبت دادن تدارک حملات به کشتی های غیرنظامی به روسیه، یک اقدام کاملا غیرواقعی است. بر کسی پوشیده نیست که دولت آمریکا، از انجام پست ترین تحریکات اطلاعاتی ضد روسیه کنار نمی‌رود.
کافی است که پخش اطلاعات شرم آور در مورد بوچا، نیروگاه برق آبی کاخوفکا و نیروگاه هسته ای زاپاروژیه را و اینکه آنها از کی‌یف در حملات به پل کریمه، استفاده از مهمات خوشه ای، حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق مسکونی و کشتار روزنامه نگاران، حمایت کرده و کی‌یف را به انجام اینگونه کارها تشویق می‌کنند، یادآوری کنیم.
تمایل به "ترمز" روند تحقیقات در رابطه با انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم نیز از همین نوع اقدامات دولت آمریکاست".
پرچم ایالات متحده آمریکا در میدان استقلال کی‌یف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2023
آمریکا پس از لغو قرارداد غلات، 250 میلیون دلار دیگر به اوکراین اختصاص می دهد
سفیر روسیه در آمریکا تاکید کرد:"ایالات متحده با بیانیه های خود به دنبال پنهان کردن فعالیت های مخرب خود با هدف خرابکاری واقعی در اجرای توافقات استانبول و تلاش برای تضعیف اعتماد به فدراسیون روسیه است".
روسیه پیش از این به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل اطلاع داده بود که به اجرای قرارداد غلات را که شامل صادرات غلات و مواد غذایی اوکراینی و همچنین کود از سه بندر از جمله اودسا از طریق دریای سیاه است، خاتمه می دهد. غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود و نه به کشورهای نیازمند آفریقا صادر کرد و بدین ترتیب شرط لازم طرف روسیه برای ادامه معامله را زیر پا گذاشت.
وزارت دفاع فدراسیون روسیه پیشتر اعلام کرده بود که از 20 ژوئیه، تمام کشتی هایی که در دریای سیاه به سمت بنادر اوکراین حرکت کنند، به عنوان حامل بالقوه محموله های نظامی در نظر گرفته خواهند شد.
اوایل روز پنجشنبه، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که از 21 ژوئیه، کی‌یف کشتی‌هایی را که در دریای سیاه در جهت بنادر دریایی روسیه حرکت ‌کنند، به عنوان حامل محموله‌های نظامی با تمام خطرات مرتبط با اینگونه محموله‌ها در نظر خواهد گرفت.
گفتنی است، مدت اعتبار "معامله غلات" در 17 ژوئیه 2023 میلادی منقضی می شود. پیشتر پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگو با سیریل رامافوزا، همتای آفریقای جنوبی خود، گفته بود که تعهدات برای رفع موانع صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه انجام نشده است. پوتین در این گفتگو تاکید کرد که هدف اصلی این توافق یعنی تامین غلات به کشورهای نیازمند از جمله در قاره آفریقا محقق نشده است.
Украинские военные на границе Украины и Белоруссии. Архивное фото - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2023
در آمریکا درباره عملیات وحشتناک غرب علیه روسیه با استفاده از اوکراین تعریف کردند
ابتکار دریای سیاه، که در 22 ژوئیه 2022 توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات و مواد غذایی اوکراین و همچنین کودهای شیمیایی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا است. هماهنگی تردد کشتی ها توسط مرکز هماهنگی مشترک در استانبول انجام می شود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای مورد نظر خود صادر می کند و نه به کشورهای نیازمند آفریقا.
ابتکار غلات بخش جدایی ناپذیر از یک توافقنامه جامع است. بخش دوم - تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل که به مدت سه سال طراحی شده است - رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه را در نظر می گیرد، از جمله وظایف اصلی، اتصال مجدد بانک روسی "روس سلخوزبانک"به سوئیفت، ازسرگیری صادرات ماشین آلات کشاورزی و قطعات یدکی، سرویس‌دهی مربوطه، بازسازی خط لوله آمونیاک تولیاتی ـ اودسا و تعدادی اقدامات دیگر است. همانطور که در مسکو اشاره شد، این بخش از توافقنامه هنوز اجرایی نشده است.
دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه در 21 ژوئن گفت که هیچ پیش نیازی برای تمدید قرارداد غلات وجود ندارد، زیرا تعهدات در قبال روسیه اجرا نمی شود.
قرارداد غلات در 18 ژوئیه متوقف شد، روز 17 ژویئه (دوشنبه) فدراسیون روسیه به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل مخالفت خود با تمدید توافق غلات را اطلاع داد. دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه اظهار داشت که روسیه به محض تکمیل بخش روسی توافق معامله غلات بلافاصله به اجرای آن بازخواهد گشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала