مسکو شرط بازگشت به "توافق غلات" را اعلام کرد

© Sputnik / Наталья Селиверстоваوزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2023
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که سازمان ملل سه ماه دیگر فرصت دارد تا به تفاهم نامه با روسیه درباره صادرات غلات و کودهای شیمیایی روسیه عمل کند.
به گزارش اسپوتنیک، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در رادیو اسپوتنیک گفت:" سازمان ملل سه ماه دیگر فرصت دارد تا یادداشت تفاهم با روسیه در مورد صادرات غلات و کودهای شیمیایی این کشور را اجرا کند تا به نتایج ملموسی دست یابد".
وی افزود که اگر "نتایج ملموس" در اجرای این تفاهم نامه وجود داشته باشد، مسکو به بحث درباره موضوع معامله غلات بازخواهد گشت.
روسیه روز دوشنبه به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل اطلاع داد که با تمدید قرارداد غلات مخالف است. این به معنای لغو تضمین های روسیه برای ایمنی ناوبری و محدود کردن کریدور بشردوستانه دریایی در شمال غربی دریای سیاه است. بنابراین، بدون مشارکت روسیه، ابتکار غلات دریای سیاه از 18 ژوئیه فعالیت خود را متوقف کرد.
ابتکار دریای سیاه، که در 22 ژوئیه 2022 توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات و غذای اوکراینی و همچنین کودهای شیمیایی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا بود. مرکز هماهنگی مشترک در استانبول مسئولیت هماهنگی حرکت کشتی ها را بر عهده داشت. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می کند و نه به کشورهای نیازمند آفریقا.
کاخ کرملین مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2023
چشم‌انداز معامله غلات بدون روسیه چگونه خواهد بود؟
بخش دوم تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل که برای سه سال طراحی شده است، برای رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه و سایر اقدامات پیش بینی شده است. همانطور که در مسکو اشاره شد، این بخش از توافق نامه اجرایی نشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала