حرکت نخستین قطار باری ترکیه از مسیر ریلی ایران به افغانستان

© Photo / IRNAافتتاح راه‌آهن خواف - هرات
افتتاح راه‌آهن خواف - هرات  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.07.2023
اشتراک
سیدحسین میرشفیع، مشاور وزیر راه و شهرسازی ایران در امور زیربنایی اعلام کرد اولین قطار باری از طریق راه‌آهن خواف - هرات به مقصد افغانستان حرکت کرد.
به گزارش اسپوتنیک، مشاور وزیر راه و شهرسازی ایران در امور زیربنایی با اعلام حرکت اولین قطار باری در مسیر ریلی خواف - هرات اظهار کرد: نخستین محموله از طریق راه آهن کشور ایران به مقصد ایستگاه روزنک ولایت هرات انتقال یافت.
وی با اشاره به قرارداد همکاری میان ایران و افغانستان گفت: مقرر شده است کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان نواقص قطعه سوم خواف - هرات را طی ۶ ماه برطرف و ظرفیت خط را به حداکثر برساند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی بیان کرد: قطعه ۴ به این راه آهن نیز توسط کنسرسیوم ریلی احداث خواهد شد و در مورد نحوه تامین هزینه توافق شد.
وزیر راه و شهرسازی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2023
وزیر راه و شهرسازی ایران: راه اندازی راه آهن رشت - آستارا در توسعه صنعت گردشگری موثر است
وی افزود: همچنین بر اساس توافق همکاری مشترک اداره خط آهن افغانستان و کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، دو طرف بر اهمیت احداث کریدور ریلی چین - افغانستان - ایران توافق دارند و پیگیری‌های لازم از سوی دو کشور برای جلب سرمایه‌گذاری و مشارکت کشور چین انجام می شود.
مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی، طرح راه آهن خواف - هرات را موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان دانست و گفت: این خط ریلی تکمیل کننده مسیری ۲۰۰۰ کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، افغانستان و ایران به اروپا است و افغانستان را که کشوری محصور در خشکی و بدون دسترسی به آب‌های آزاد جهان است، به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان متصل کرده و از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می‌کند.
به گفته میرشفیع، این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابه‌جایی ۵ میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر را میان دو کشور ایجاد می‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала