پیوستن ایران به سازمان شانگهای به موقع بود

© Photo / SCO Uzbekistan Organizing Committeeپرچم های کشورهای سازمان همکاری شانگهای
پرچم های کشورهای سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.07.2023
اشتراک
والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدرال روسیه معتقد است که پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای به موقع بوده و ثبات را در منطقه تقویت خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، ماتوینکو خاطرنشان کرد: درخصوص سازمان همکاری شانگهای و پذیرش ایران در این سازمان، به نظر من این تصمیم بسیار درست و به موقع است. این نه تنها خود سازمان را تقویت می کند، بلکه ثبات بیشتری را در چنین منطقه بزرگی فراهم می آورد.
ماتوینکو خاطرنشان کرد که الحاق بلاروس به سازمان همکاری شانگهای همان نتایج را به همراه خواهد داشت.
وی افزود:ما کاملاً موافقیم که محبوبیت فزاینده در جهان هر دو سازمان همکاری شانگهای و بریکس و تعداد زیادی از کشورهایی که مایل به عضویت در این انجمن ها هستند، نشان می دهد که آنها در اصول اساسی کار این سازمان ها مشترک هستند: این احترام متقابل است، این توجه متقابل به منافع یکدیگر است، این عدم وجود هر نوع سلطه این یا آن دولت است. اینها انجمن‌های کاملاً برابری هستند که علیه کسی نیست، برای همکاری، تعامل مؤثرتر ایجاد شده‌اند و البته ما علاقه‌مندیم که افراد همفکر بیشتری در این انجمن‌ها ظاهر شوند.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. این سازمان شامل کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، ایران، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان است. کشورهای ناظر - عبارتند از افغانستان، بلاروس و مغولستانکشورهای شریک - آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، امارات، ترکیه و سریلانکادر اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه در سپتامبر ۲۰۲۱ روند پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای آغاز شد و در اجلاس سمرقند در سپتامبر ۲۰۲۲ سندی مبنی بر آغاز روند پذیرش بلاروس به عضویت سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала