راه‌اندازی خط ریلی خواف ـ هرات‌ + ویدئو

© Fotolia / Gui yong nianافتتاح کارخانه خودروسازی خزر و خط آهن آستارا ــ آستارا
افتتاح کارخانه خودروسازی خزر و خط آهن آستارا ــ آستارا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.07.2023
اشتراک
تنها مسیر ریلی ایران ـ افغانستان عصر امروز راه‌اندازی شد و صادرات ایران به افغانستان سرعت گرفت.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از تسنیم، مسیر ریلی ایران و افغانستان که تا روزنک هرات ادامه دارد، با حضور مدیرعامل سازمان راه آهن افغانستان، استاندار خراسان رضوی، معاونین وزرای تجارت خارجه افغانستان، نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی ایران، معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی و مقامات سفارت ایران افتتاح شد.
"یعقوبعلی نظری"، استاندار خراسان رضوی در این مراسم اظهار داشت: "این مسیر، مسیر آسانتر و ارزانتر برای حمل کالا به افغانستان است و با تسهیل موضوعات امنیتی و ترافیکی در مرز دوغارون صادرات به افغانستان را افزایش می دهد".
وی افزود: "این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابجایی 6 میلیون تن کالا را میان دو کشور ایجاد می کند".
گفتنی است، این خط ریلی که سال 99 کار خود را آغاز کرد در تحولات داخلی افغانستان به دلیل آسیب های وارده قطع شده بود که با پیگیری‌های انجام شد، خط تکمیل و نخستین قطار باری عصر امروز از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد.
پروژه راه آهن خواف - هرات در شرق در سال 2006 آغاز شد، اما اجرای آن به دلیل بی ثباتی سیاسی در افغانستان متوقف شد. این خط آهن نه تنها ایران و افغانستان را به هم متصل می کند، بلکه زنجیره لجستیکی 2000 کیلومتری را در کریدور ریلی شرق به غرب جهان تکمیل می کند. این زنجیره چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و کشورهای اروپایی را به هم متصل خواهد کرد. علاوه بر این، افغانستان محصور در خشکی از این پس یک مسیر ریلی امن خواهد داشت که آن را از طریق شبکه ریلی و بندری ایران به اروپا و دیگر کشورهای آسیایی متصل می کند. بر اساس برآوردهای اولیه، ظرفیت لجستیکی خط آهن حف - هرات حدود 6 میلیون تن کالا در سال خواهد بود.
خط‌ آهن خواف-هرات خط راه‌آهنی استاندارد است که قرار است خواف در ایران را به شهر هرات در غرب افغانستان متصل کند. این راه‌آهن در چهار بخش ساخته شده که دو بخش آن در خاک ایران و دو بخش در خاک افغانستان قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران ساخت سه قطعه اول این پروژه را از محل کمک‌های خود به افغانستان تقبل نموده‌ است. از این مسیر ریلی به عنوان احیاگر جاده ابریشم ریلی یاد شده است.
اولین محموله تجاری به صورت آزمایشی در روز دوازدهم آذرماه سال 1399 به وسیله قطار از ایران بارگیری و وارد خاک افغانستان شد.در 20 آذر همان سال روسای جمهور وقت ایران و افغانستان، در مراسمی از طریق ویدئو کنفرانس اولین خط آهن میان این دو کشور را افتتاح کردند. پروژه ساخت این خط آهن از ایران در سال 1386 و در خاک افغانستان در سال 1395 آغاز شده بود. طول این خط آهن 225 کیلومتر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала