استولتنبرگ: اردوغان پیشنهاد سوئد برای ناتو را به پارلمان ارائه خواهد کرد

اردوغان
اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2023
اشتراک
دبیرکل ناتو گفت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با ارسال درخواست سوئد برای عضویت در ناتو به پارلمان ترکیه برای رای گیری سریعتر موافقت کرد.
به گزارش اسپوتنیک، "ینس استولتنبرگ" روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در ویلنیوس پس از گفتگو با اردوغان و اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد گفت:" خوشحالم که اعلام کنم که رئیس جمهور اردوغان موافقت کرده است پروتکل عضویت سوئد را در اسرع وقت به مجلس ملی ترکیه ارسال و همچنین از نزدیک با مجمع برای اطمینان از تصویب پروتکل همکاری کند".
با این حال استولتنبرگ خاطرنشان کرد که دقیقاً نمی داند پارلمان چه زمانی به این موضوع رای می دهد.
دبیرکل ناتو توضیح داد: "من تاریخ دقیقی ندارم. اما رئیس جمهور ترکیه گفت که آنها این کار را در اسرع وقت انجام خواهند داد."
وی افزود: "در بیانیه مشترک ترکیه، سوئد و ناتو آمده است که تمامی نکات تفاهم نامه سه جانبه ترکیه، سوئد و فنلاند که در اجلاس سران ناتو در مادرید در سال 2022 امضا شد، چگونه اجرا می شود".
دبیرکل ناتو تاکید کرد:" این بیانیه تأییدی بر اهمیت اجرای کامل مفاد مورد توافق ما در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​همچنین در زمینه رفع محدودیت‌های صادرات سلاح و سایر موارد در این بیانیه است که امروز مورد توافق قرار گرفت".
سوئد در سال 2022 برای پیوستن به ناتو درخواست داد. ترکیه به عنوان یکی از اعضای ائتلاف، تعدادی از شروط را تعیین کرد که استکهلم باید انجام می داد تا آنکارا این اتحادیه را تصویب کند. از این رو ترکیه خواستار اعلام سازمان های کردی به عنوان سازمان های تروریستی، استرداد افراد متهم به تروریسم و ​​لغو ممنوعیت های ارسال سلاح به آنکارا شد.
استولتنبرگ هفته گذشته گفت که قبل از نشست ناتو در ویلنیوس در 11 تا 12 ژوئیه تلاش خواهد کرد تا در سطح سیاسی موانع باقی مانده بر سر راه سوئد به سوی اتحاد را از بین ببرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала