گزارش و تحلیل

احتمال فعال سازی بند ماشه توسط اروپایی ها

© Depositphotos.com / Tiantanایران برجام
ایران برجام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2023
اشتراک
کارشناس: چند روزی است رسانه های اروپایی سر و صدا راه انداخته اند که احتمال دارد اروپایی ها بخواهند بند ماشه در برجام را فعال کنند وتحریم های بین المللی بر علیه ایران را برگردانند
به قول معروف نمردیم و دیدیم صدایی از این اروپایی ها بلند شد و اگر اظهارات و تهدید هایشان درباره برجام و تحریم های ایران نبود احتمالا فرض بر این می بود که اینها اصلا مرده اند و وجودی ندارند.
خدا را شکر.
چند روزی است رسانه های اروپایی سر و صدا راه انداخته اند که احتمال دارد اروپایی ها بخواهند بند ماشه در برجام را فعال کنند وتحریم های بین المللی بر علیه ایران را برگردانند و تهدید می کنند یا شورای امنیت باید بپذیرد که تحریم های موشکی و پهبادی بالای 300 کیلومتر ایران را تمدید کند یا اینکه آنها بند ماشه را فعال خواهند کرد.
قبلا فقط صدای جیر جیر چرم صندلی هایشان می آمد تا متوجه شویم زنده هستند.
برخی هم به لرزه افتاده اند که ای وای اروپایی ها قرار است چه کار کنند.
همین ها طرفدار آنهایی هستند که وجود بند عجیب و غریب ماشه در برجام را پذیرفتند و یکبار حتی سوال نکردند که اصلا چرا باید بندی عجیب و غریب مانند بند ماشه در برجام وجود داشته باشد که حتی اگر ایران تصمیم بگیرد از برجام خارج شود میتواند آن را فعال کند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2023
گزارش و تحلیل
کنعانی: رگه هایی از اقدامات مخرب را در طرف مقابل برجام مشاهده کردیم
اصلا مگر ایران دیوانه است که بخواهد تحریم های بین المللی بر علیه خود را برگرداند که در این توافق چنین چیزی ذکر شده.
واقعیت امر این است که مشکل اروپایی ها اصلا بحث موشکها و پهباد های ایرانی نیست.
اصل بحث بر این است که آنها متوجه شده اند آمریکایی ها آنها را دور زده اند و در حال مذاکره و گفتگو با ایرانی ها هستند و تلاش دارند کاری کنند که سهم اصلی تجارت خارجی ایران و پولهای بلوکه شده ایران به تجارت برای شرکت های آمریکایی هزینه شود و طبیعتا اروپایی ها احساس می کنند که چه رکبی از آمریکایی ها خورده اند و باید به نحوی خودی نشان دهند و همه این هیاهو را به همین دلیل راه انداخته اند.
همه اش بحث کاسبی است و بس.
آنچه که اروپایی ها به خوبی می دانند که فعال کردن بند ماشه امروزه و با شرایط موجود بیش از اینکه به ضرر ایران باشد به ضرر خودشان است.
یعنی با فشار دادن ماشه به پای خود شلیک می کنند.
امروزه تحریم های آمریکا بر علیه ایران به مراتب بیشتر از تحریمهای شورای امنیت بر علیه ایران است و آنها مشاهده می کنند که ایران بدون توجه به این تحریم ها زمینه تجارت وتعاملات خود با کشورهایی که زیر بار تحریم آمریکا نمی روند را گسترش داده.
پرچم چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2023
چین خواهان رفع تحریم‌ها علیه ایران و پایبندی غرب به برجام شد
آنها ناراحت هستند که چرا ایران برای تعاملات خود به سمت شرق رفته و چرا آنها زیر بار حرف آمریکایی ها رفتند و به تحریم ها تمکین کردند و حالا سود اصلی تجارت با ایران را کشورهای شرقی و آفریقایی و آمریکای جنوبی می برند.
همچنین آنها به خوبی می دانند در صورتی که بند ماشه را بخواهند فعال کنند آن وقت دیگر هر واکنشی که شاید باورش را نمی کنند ممکن است از ایران ببینند چرا که تا به همین لحظه هنوز ایران کج دار و مریز سعی دارد با آنها تعامل کند و برجام را حفظ کند، فعال سازی بند ماشه یعنی پایان برجام و پایان همه توافق ها و ممکن است آنوقت ایران از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج شود و حتی اقدام به انجام آزمایش هسته ای نماید.
مضاف بر همه اینها آنها به خوبی می دانند که برخی در ایران هستند که آرزو دارند برجام نابود شود چرا که بخش هایی در آن وجود دارد که تا ابد ایران را محدود می کند و اینها این بند ها را اصلا قبول ندارند ولی خوب امکان اینکه پایان برجام را اعلام کنند هم ندارند و ترجیح می دهند طرف مقابل این کار را انجام دهد تا گردنشان نیافتد.
پس در صورتی که کشورهای غربی اقدام به فعال سازی بند ماشه کنند احتمال اینکه ایران هم دست به غنی سازی اورانیوم بالای نود درصد ویا خروج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای نماید یا حتی بمب هسته ای را آزمایش کند و... وجود دارد و قطعا اروپایی ها تمایل ندارند در شرایط بین المللی موجود درگیر هسته ای شدن ایران گردند.
به همین دلیل هست که می توان تصور کرد منطقی برای اجرای بند ماشه بر علیه ایرانوجود ندارد و همه حرف هایی که امروزه می شنوید هیاهوی رسانه ای برای کسب امتیاز جهت مذاکره بیش نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала