نگاه ویژه اسپوتنیک

کارشناس: سفر جانت یلن نشان می دهد که ایالات متحده آمادگی قطع کامل روابط با چین را ندارد

© AP Photo / Evan Vucciکارشناس: سفر جانت یلن نشان می دهد که ایالات متحده آمادگی قطع کامل روابط با چین را ندارد
کارشناس: سفر جانت یلن نشان می دهد که ایالات متحده آمادگی قطع کامل روابط با چین را ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2023
اشتراک
سفر وزیر خزانه داری آمریکا به چین حاکی از آن است که واشنگتن همچنان به گفت وگو با پکن نیاز دارد و آمادگی قطع کامل روابط با چین را ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، نلسون وونگ، کارشناس باشگاه والدای و معاون مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی شانگهای، گفت: سفر جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا به چین حاکی از آن است که واشنگتن همچنان به گفت وگو با پکن نیاز دارد و آمادگی قطع کامل روابط با چین را ندارد، اما تصور اینکه روابط دو کشور با توجه به سال ها به حالت دوستانه بازگردد، فوق العاده است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده از 6 تا 9 ژوئیه به چین سفر خواهد کرد.

نلسون وونگ گفت: "از منظری گسترده تر، سفر یلن به چین به دنبال سفر اخیر وزیر امور خارجه بلینکن به چین انجام می شود و نشان می دهد که ایالات متحده همچنان به گفتگو و مشورت با پکن نیاز دارد. سفر او همچنین ژستی است که نشان می دهد دولت بایدن آمادگی قطع کامل روابط با چین را ندارد".
به گفته این کارشناس، اگر به رفتار چین با آمریکا نگاه کنید، می بینید که مثل قبل فعال نیست، محتاطانه تر، حتی می توان گفت چین تا حدودی با اکراه عمل می کند.
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
پکن سفر بورل به چین را لغو کرد
وی افزود: "این نیز تأیید می کند که وضعیت کنونی در روابط دو کشور که نمی توان آن را مطلوب نامید".
همانطور که نلسون وونگ اشاره کرد، یلن در طول سفر خود به چین، مایل است در مورد قانون اخیراً منتشر شده چین در مورد حفاظت از حاکمیت ملی و منافع امنیتی و طیفی از اقدامات متقابل در برابر فشار ایالات متحده، و اینکه چگونه این اقدامات متقابل می تواند بر تجارت ایالات متحده تأثیر بگذارد، آشنا شود. به گفته این کارشناس، طرفین در جریان مذاکرات ممکن است سازوکار تنظیم نرخ مبادله یوان و دلار را مورد بررسی قرار دهند و در مورد اینکه آیا چین می‌خواهد و می‌تواند سهم خود از بدهی آمریکا را افزایش دهد یا خیر، بحث کنند.
این کارشناس افزود: رقابت چین و آمریکا در حال حاضر به یک واقعیت عینی تبدیل شده است و سال‌هاست که واشنگتن تلاش می‌کند با استفاده از همه روش‌های ممکن، در اقتصاد، سیاست، علم و فناوری چین را تحت فشار قرار داده و مهار کند. اما در نتیجه هیچ چیز خوبی برای ایالات متحده به همراه نداشته است.
نلسون وونگ توضیح داد: با این حال، از آنجایی که دو اقتصاد بزرگ بلامنازع جهان، چین و ایالات متحده مفاهیم توسعه متفاوتی دارند، فانتزی است که انتظار داشته باشیم روابط چین و آمریکا بتواند به حالت دوستانه قبلی بازگردد. می توان فرض کرد که در روابط بین چین و ایالات متحده در درازمدت، وضعیت عادی و هدف هر دو طرف ممکن است وضعیت "جنگ (با حریف)، اما نه نابودی(آن)" باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала