چین: مفاد قطعنامه 2231 درباره برجام باید به طور کامل اجرا شوند

© Sputnik / Анна Раткоглоوانگ ون‌بین
وانگ ون‌بین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.07.2023
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره بیانیه ضد ایرانی سه کشور اروپایی گفت مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره برجام باید به طور کامل اجرا شوند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری امروز جمعه به بیانیه ضد ایرانی سه کشور اروپایی علیه ایران پس از نشست روز گذشته شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت که 8 سال پیش در تأیید برجام صادر شد، واکنش نشان داد و خواستار تفسیر "دقیق" مفاد این قطعنامه شد.
سه کشور اروپایی در آن بیانیه از اینکه برخی از محدودیت‌های این قطعنامه اکتبر سال جاری منقضی می‌شوند ابراز نگرانی کردند و با بیان ادعاهای اثبات‌نشده ایران را به نقض تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافق هسته‌ای برجام متهم کرده‌اند.
در این بیانیه، بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام و بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان ذیل این توافق آمده است:
اکنون بیش از چهار سال است که ایران در حال نقض تعهدات هسته‌ای خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و برنامه هسته‌ای این کشور به سطوح خطرناکی رسیده است.
بیانیه سه کشور اروپایی در چندین بند، ایران را به نقض تعهدات خود در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، فعالیت‌های تحقیق و توسعه و توسعه موشکی متهم کرده و علاوه بر آن، ادعاهای پیشتر تکذیب‌شده از سوی تهران و مسکو در خصوص ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکرار کرده است.
در بخشی از این بیانیه آمده است:
ایران تخلفاتش را با منتقل کردن صدها پهپاد به روسیه از آگوست 2020 تشدید کرده است. تحویل این پهپادها با علم به این صورت گرفت که روسیه از آنها برای هدف قرار دادن شهرهای اوکراین و زیرساخت‌های حیاتی این کشور استفاده خواهد کرد.
جمهوری اسلامی ایران و روسیه پیش از این بارها ادعاهای اوکراین و کشورهای غربی در زمینه ارسال چنین پهپادهایی را رد کرده‌اند. نماینده روسیه در سازمان ملل هم ساعاتی پیش یک بار دیگر گفت که این ادعاها بدون ارائه دلایل و شواهد مستند صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری امروز در واکنش به یک سوال که نظر چین را درباره بیانیه ضدایرانی سه کشور اروپایی خواستار شده بود گفت: "ما متوجه بیانیه مشترک صادرشده از سوی انگلیس، فرانسه و آلمان شدیم."
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2023
نماینده دائم روسیه: حضور اوکراین در نشست برجام، اعتبار بریتانیا را خدشه دار می کند
وی اضافه کرد: "تمایل دارم تأکید کنم که مفاد مرتبط قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بایستی به صورت دقیق تفسیر شوند و به طور کامل به اجرا درآیند. این به مرجعیت و کارآمدی قطعنامه‌های سازمان ملل مربوط می شود."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала