واکنش انتقادی ایران به دعوت نماینده اوکراین به نشست بررسی اجرای قطعنامه 2231

ایروانی
ایروانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2023
اشتراک
نماینده ایران در سازمان ملل با انتقاد از دعوت نماینده اوکراین به نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه 2231، آن را نشانه سوء استفاده از فرایند و جایگاه ریاست شورای امنیت که در خدمت اهداف سیاسی برخی از کشورها است، دانست.
به گزارش اسپوتنیک، سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست روز پنجشنبه در بخشی از سخنان خود گفت: ما این اقدام را نه سازنده و نه با حسن نیت می دانیم. در عوض، به نظر می‌رسد که این تلاشی بدبینانه برای منحرف کردن توجه از موضوع مبرم در دست، یعنی اجرای برجام و عدم پایبندی و قصور برخی از طرف‌های غربی در انجام تعهدات خود تحت این توافق است.

وی افزود: اجازه دهید واضح بگویم: این نشست و قطعنامه 2231 (2015) مطلقاً هیچ ارتباطی با بحران اوکراین ندارد. دعوت از نماینده اوکراین برای این نشست نشان دهنده سوء استفاده از فرایند و جایگاه ریاست شورا است که در خدمت اهداف سیاسی برخی از کشورها می باشد. علاوه بر این، این اقدام آشکارا با رویه‌های تثبیت شده شورا و آیین کار موقت داخلی آن در در تعارض است و با اصول مندرج در منشور ملل متحد مغایر است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: ایران قاطعانه اتهامات بی اساس اوکراین را رد می کند. ایران موضع بی طرفانه خود را در قبال درگیری اوکراین حفظ کرده است. ما با صبر و حوصله منتظر شواهد ادعایی از اوکراین، پس از دیدار مقدماتی بین کارشناسان ایرانی و اوکراینی بوده ایم. با این حال، استفاده از به اصطلاح "سند" متشکل از عکس های متناقض و اطلاعات "منبع باز" مشکوک، و سوء استفاده از رویه های سازمان ملل برای انتشار آن به عنوان شواهدی از تخلفات ادعایی، همانطور که توسط اوکراین و بریتانیا انجام شده است، غیرحرفه ای، فریبکارانه و غیر سازنده است.

امروز نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد و نماینده آمریکا در آغاز صحبت‌های خود مدعی شد که هم ایران و هم روسیه تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را با نقل و انتقال پهپاد به زیر پا گذاشته‌اند. این دیپلمات آمریکایی عنوان کرد که توسعه پهپاد ایرانی به طور مستقیم بر روی وضعیت اوکراین تاثیرگذار است. پس از پایان صحبت‌های نماینده آمریکا، انگلیس حضور اوکراین در این نشست را به رای گذاشت. در ادامه 12 کشور به حضور اوکراین در این نشست رای مثبت، 2 کشور رای منفی و یک کشور رای ممتنع دادند.

علیرغم مخالفت روسیه و چین شورای امنیت سازمان ملل متحد به ابتکار ریاست انگلیس به کی یف اجازه داد تا در نشست موضوع برجام شرکت کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала