"سری در میان سرها"؛ نگرش ایران به حضور در سازمان شانگهای

© Sputnik / Zafar Khalilov /  مراجعه به بانک تصاویر Церемония поднятия флага нового государства-члена ШОС - Исламской Республики Иран - в штаб-квартире в Ташкенте
Церемония поднятия флага нового государства-члена ШОС - Исламской Республики Иран - в штаб-квартире  в Ташкенте - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2023
اشتراک
رسانه های داخلی ایران می نویسند که پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، این کشور را به اردوگاه قدرت های جهانی کشانده است.
نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دهلی نو برگزار شد و پس از آن بیانیه ای امضا شد. از جمله مفاد اصلی این بیانیه می‌توان به عدم پذیرش مداخله در امور داخلی سایر کشورها، لزوم رعایت دقیق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، اهمیت اصلاح ساختار حاکمیت اقتصاد جهانی و حمایت از افزایش سهم پول ملی در تسویه حساب های متقابل نام برد. علاوه بر این، عضویت کامل ایران در این سازمان در این اجلاس رسمیت یافت.
"ایوان زاخاروف"، رئیس دپارتمان کشورهای خاورمیانه و نزدیک خبرگزاری اسپوتنیک می گوید: " ایران راه درازی را پیموده است، تقریباً 20 سال است که در موقعیت‌های مختلف با سازمان همکاری شانگهای تعامل داشته است، از سال 2005 ناظر بوده و قبلاً در سال 2006 برای عضویت دائم درخواست کرده است. در مورد اینکه عضویت دائمی در چنین سازمان جدی بین المللی چه مزایا و چه خطراتی برای ایران به همراه خواهد داشت، صحبت شد. این یک مسیر هدفمند، روشمند، دشوار، اما همانطور که می بینیم، یک مسیر موفق بود".
زاخاروف اضافه کرد:" شرق نمادگرایی را دوست دارد و تصادفی نیست که در روز استقلال آمریکا، 13 تیر، ایران به عضویت کامل و تمام عیار سازمان همکاری شانگهای درآمد. اتفاقاً دیروز رسانه های ایران در این باره نوشتند. یک تلنگر کوچک سیاسی که البته همیشه همراه ایران است. علاوه بر این، در طول دو قرن گذشته، بودن در کنار قدرت ها مهم است و بنابراین لحن کلی رسانه‌های مکتوب و آنلاین دقیقاً این است: ما راه درازی را پیموده ایم، اکنون مورد احترام هستیم، در اردوگاه قدرت های جهانی و منطقه ای هستیم و می دانیم چگونه خودمان را معرفی کنیم".

این کارشناس معتقد است که همکاری در چارچوب سازمان همکاری شانگهای می تواند به ایران کمک کند تا بر پیامدهای تحریم های اعمال شده توسط آمریکا و دیگر کشورهای غربی علیه خود غلبه کند.

زاخاروف افزود:" تعامل حتی با همسایگان از جمله روسیه همچنان دشوار بود. تسویه ارزهای ملی احتمالاً هدفی است که هم بازرگانان و هم بخش‌هایی از قدرت که مسئولیت اقتصاد و تجارت را بر عهده دارند تعیین می‌کنند. سازمان همکاری شانگهای مطمئناً به ایران کمک خواهد کرد تا به تسویه حساب های متقابل با ارزهای ملی برسد. تحریم ها کاتالیزوری برای تشدید همکاری های اقتصادی در سازمان همکاری شانگهای و ایجاد مکانیسم های جدید است. به طور خاص، دیروز در این نشست بار دیگر خاطرنشان شد که ایجاد یک موسسه مالی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، خواه یک بانک توسعه یا نوعی صندوق باشد، ضروری است. بنابراین تمایل به کنار گذاشتن دلار در تجارت وجود دارد".
  عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2023
گزارش و تحلیل
چرا عضویت ایران در سازمان شانگهای بسیار مهم است؟
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. این سازمان شامل کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، ایران، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان است. کشورهای ناظر - عبارتند از افغانستان، بلاروس و مغولستان. کشورهای شریک - آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، امارات، ترکیه و سریلانکا. در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه در سپتامبر ۲۰۲۱ روند پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای آغاز شد و در اجلاس سمرقند در سپتامبر ۲۰۲۲ سندی مبنی بر آغاز روند پذیرش بلاروس به عضویت سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала