کارشناس چینی: ورود ایران به سازمان شانگهای همکاری سیاسی کشورها را تقویت می کند

© Sputnik / Zafar Khalilov /  مراجعه به بانک تصاویر Церемония поднятия флага нового государства-члена ШОС - Исламской Республики Иран - в штаб-квартире в Ташкенте
Церемония поднятия флага нового государства-члена ШОС - Исламской Республики Иран - в штаб-квартире  в Ташкенте - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
اشتراک
رئیس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه ساوث وسترن معتقد است، حضور ایران به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای فضای جغرافیایی و همکاری های سیاسی این سازمان را گسترش می دهد.
به گزارش اسپوتنیک، پروفسور "جی کایون"، رئیس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه ساوث وسترن (چونگ کینگ)، به اسپوتنیک گفت: "اول از همه، پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای فضای جغرافیایی سازمان را گسترش می دهد. زیرا این سازمان در ابتدا بستری برای همکاری بود. در خصوص امنیت منطقه، و ایران یک قدرت بزرگ منطقه ای و تمدنی باستانی است، ورود آن به سازمان همکاری شانگهای این امکان را داد تا مرزهای خود را از شرق آسیا به غرب آسیا گسترش دهد. ایران از نظر استراتژی ژئوپلیتیکی جایگاه بسیار مهمی دارد، در شمال کشور با حلقه انرژی خزر و در جنوب آن منطقه انرژی خلیج فارس قرار دارد. علاوه بر این، ایران خود یک سیستم اقتصادی و صنعتی یکپارچه است".
وی در ادامه افزود:" ثانیاً، ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای ممکن است همکاری بین کشورهای عضو سازمان را در سطح سیاسی نیز تقویت کند. ایران امروزی در شکل‌دهی به فضای بین‌المللی خاورمیانه تأثیر کلیدی دارد، بنابراین می‌تواند نقشی فعال و سازنده در سازمان همکاری شانگهای ایفا کند. علاوه بر این، موقعیت استراتژیک ایران از نظر مسائل امنیتی نیز حائز اهمیت است. ایران یک کشور قدرتمند در جهان اسلام است. بنابراین، ایران می‌تواند نقش مهم‌تری در مقابله با تروریسم، افراط‌گرایی و تجزیه‌طلبی ایفا کند و علاوه بر این، می‌تواند توانایی سازمان همکاری شانگهای در تضمین امنیت جهانی و بین‌دولتی را بیشتر تقویت کند".
این کارشناس چینی اطمینان دارد که پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای به منزله گشودن بازار جهانی دیگر و گسترش فرصت‌های توسعه اقتصادی است، این گام می‌تواند پتانسیل کشور را برای یافتن شرکا و سرمایه‌گذاری خارجی، صادرات و واردات محصولات از جمله حوزه تجارت خدمات تقویت کند.
وی اضافه کرد:" من فکر می کنم که ارزیابی نقش ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای باید مثبت، سازنده و کامل باشد. در مجموع این رویداد نه تنها برای ایران و چین به عنوان یکی از اعضای سازمان همکاری شانگهای مثبت است، بلکه برای خاورمیانه و جامعه جهانی نیز مطلوب می باشد".
کایون همچنین افزود:" در حال حاضر جامعه آمریکایی-اروپایی به رهبری آمریکا در حال برنامه ریزی برای گسستن کانال ها و زنجیره های ارتباطی با اقتصاد چین است و استراتژی و سیاست ضد جهانی شدن را اجرا می کند. این در واقع روند تاریخی جهانی شدن اقتصادی را مختل کرد. اما سازمان همکاری شانگهای، برعکس، بر اساس اصول باز بودن، فراگیر بودن و صلح، سازمان همکاری های بین منطقه ای را در سرزمینی وسیع تشکیل داده، مدلی از توسعه اقتصادی ارائه کرده که مشمول تحریم های غرب نیست و با استفاده از مثال از چین، کشورهای در حال توسعه اکنون به طور فعال در حال مطالعه هستند".
ایران پرچم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
گزارش و تحلیل
مهمترین جنبه عضویت ایران در سازمان شانگهای چیست؟
وی در پایان تاکید کرد:" من معتقدم که این در راستای تلاش ایران برای اجرای استراتژی جهانی شدن و تمایل این کشور برای نشان دادن شکل باز بودن خود به جهان خارج است و همچنین نشان می دهد که سازمان همکاری شانگهای در عصر جهانی شدن از قدرت، جذابیت، کاریزما و اقتدار فزاینده ای برخوردار است. بدون شک در عصر جهانی شدن، کشورهای در حال توسعه به نمایندگی از چین، قطعاً می توانند برنامه خود را برای حکمرانی جهانی بر اساس الگوی توسعه ای که ویژگی های ملی خود را در نظر می گیرد، ارائه دهند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала