نگاه ویژه اسپوتنیک

اروپا و تناقض رفتاری در برابر ایران

© AP Photo / Sepahnewsموشک های ایران
موشک های ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
اشتراک
بر اساس توافق برجام قرار بود کشورهای غربی تحریمهای مختلف ایران در چهارچوب یک جدول زمانی، لغو کنند و در این چارچوب قرار بود تحریم های تسلیحاتی بر ضد ایران در 18 اکتبر امسال برداشته شود.
دیپلمات های اروپایی اخیرا به ایران اطلاع داده اند که قصد دارند تحریم های موشکی این اتحادیه علیه برنامه موشکی ایران را که بر اساس توافق برجام قرار است در اکتبر امسال (مهر ماه 1402) منقضی شود، تمدید کنند. انگلیس نیز اعلام کرده که در این زمینه به اروپا خواهد پیوست و تحریمهای تسلیحاتی ایران را در اکتبر تمدید خواهد کرد. به نقل از خبرگزاری رویترز طرف های اروپایی 3 بهانه برای تمدید تحریم موشکی ایران ذکر کرده اند که عبارتند از: فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، احتمال فروش موشک های بالستیک ایرانی به روسیه و در نهایت عمل متقابل اروپا در برابر نقض توافق برجام از سوی ایران!
بر اساس توافق برجام قرار بود کشورهای غربی تحریمهای مختلف ایران در چهارچوب یک جدول زمانی، لغو کنند و در این چارچوب قرار بود تحریم های تسلیحاتی بر ضد ایران در 18 اکتبر امسال برداشته شود اما اروپاییها در یک اعلام غیر منتظره، موضع جدیدی گرفته و رفتار خود را تغییر دادند. زمانیکه ترامپ رئیس جمهور امریکا از توافق برجام در سال 2018 خارج شد اتحادیه اروپا اعلام کردند که آنها این اقدام امریکا را قبول ندارند و به توافق برجام پایبند خواهند ماند.
در آن هنگام ایران اعلام کرد که علیرغم کودتای امریکا بر ضد برجام، اما با توجه به موضع اروپا نسبت به توافق، به آنها یک سال مهلت خواهد داد تا به تعهداتشان طبق توافق عمل کنند و اروپا اعلام کرد که اروپا امتیازات ایران از برجام را از جمله ایجاد کانال مالی (انستکس) را جبران خواهد کرد اما با گذشت یکسال کامل، اروپا هیچ کاری انجام نداد و ایران در برابر کودتای امریکا بر ضد توافق وعدم پایبندی اروپا به توافق به ناچار تعهدات خود را در چارچوب اصل 27 و 28 از برجام تغییر داد که تاکید می کند در صورت تخلف اطراف دیگر از توافق، ایران می تواند از تعهدات خود شانه خالی کند.
موشک فتاح - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2023
کارشناس عرب: ایران از موشک فتاح برای مهار اسرائیل استفاده می کند
در سال 2020 ترامپ در ادامه سیاست های خصمانه امریکا بر ضد ایران با طرح موضوع ماشه در شورای امنیت سازمان ملل خواهان بازگشت همه تحریمها بر ضد ایران شد اما اروپا اعلام کرد که آنها از توافق خارج نشده و دلیلی برای بازگرداندن همه تحریم ها بر ضد ایران را نمی بینند و در رای گیری در شورای امنیت، امریکا تنها کشوری بود که از این طرح حمایت کرد و 14 عضو دیگر شورا از جمله کشورهای اروپای، رای مخالف یا ممتنع دادند. این رفتار اروپا نشان می دهد که موضع اروپا همچنان نوعی پایبندی به برجام بود. موضع اخیر اروپا در ادامه تحریم های تسلیحاتی پس از انقضای آن در اکتبر آینده نوعی تناقض آشکار رفتاری را از سوی آنها نمایان می سازد.
به عبارت دیگر اگر آنها از برجام حمایت می کنند پس با برداشته شدن تحریمها طبق این توافق باید موافق باشند اما اینکه هم با برجام هستند و هم با رفتارهای ناقض آن، این نشان از بی منطقی و تذبذب رآی آنهاست و این رفتارها اعتماد به اروپا را در صحنه بین المللی کاهش می دهد. یکی از بهانه هایی که اروپا برای توجیه رفتار خود مطرح کرده بحث تکراری فروش پهبادهای ایرانی به روسیه است. در این زمینه ایران بارها اعلام کرده که از جنگ در اوکراین و استمرار آن حمایت نمی کند و در این جنگ موضع بی طرفانه دارد و اصول ثابت سیاست خارجی ایران تاکید دارد که به کشورهایی که در حال جنگ هستند سلاح نمی فروشد و پهبادهای ایرانی مورد استفاده از سوی روسیه، قبل از جنگ به این کشور فروخته شده و از زمان آغاز جنگ، ایران هیچ سلاحی به روسیه نفروخته است. نادیده گرفتن موضع سیاسی ایران در جنگ اوکراین و ادامه اتهام زنی به ایران بدون ارائه مدرک قابل قبول درست نیست و محمل قابل قبولی برای توجیه رفتار خصمانه اروپا نمی تواند باشد.
بهانه دومی که اروپا برای ادامه تحریم های تسلیحاتی ارائه می دهد کمی خنده دار است چرا که اروپا اعلام کرده که ایران ممکن است به روسیه موشک در آینده بفروشد. معمولا در عرصه سیاسی، کشورها به فکت ها استناد می کنند و از هرگونه نیت خوانی پرهیز می نمایند اما اینکه اروپا با طرح این نیت خوانی عملا عرصه سیاسی را مبتذل کرده و اینگونه هیچ بعید نیست که در آینده فالگیری را نیز به عنوان دلیل برای تعریف سیاست های خود مطرح کند. پر واضح است که روسیه یک ابر قدرت است و دارای صنایع نظامی پیشرفته است و بعید است نیاز به خرید موشک از ایران پیدا کند اما اروپا این حقایق را نادیده می گیرد و به حدس و گمان خود بیشتر اطمینان دارد.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2023
بلینکن: آمریکا نگران انتقال تسلیحات توسط ایران به روسیه است
بهانه سوم اروپا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی بر ضد ایران عدم پایبندی ایران به برجام است. این منطق کمی عجیب است چرا که زمانی ایران باید به توافق عمل کند که امریکا و اروپا به آن پایبند باشند. انتظار پایبندی ایران به توافق علیرغم نقض آن از سوی اروپا و امریکا در هیچ منطقی قابل قبول نیست. ایران در برابر تعهداتی، این توافق را امضا کرده و شانه خالی کردن دیگران از تعهداتشان الزاما با عمل متقابل باید روبرو شود. اینکه اروپا انتظار داشته باشد ایران بدون مقابل به توافق عمل کند و مثلا از خود حسن نیت نشان دهد، این یک تصور مسخره ای است که کشور مستقلی مانند ایران هیچگاه چنین ذلتی را نمی پذیرد. بسیاری از کازشناسان سیاسی معتقدند که غرب حس درک زمان و تحولات نظام بین الملل را از دست داده و همچنان در تصورات گذشته ایستایی پیدا کرده است.
انتقال مرکز قدرت از غرب به شرق آغاز شده و نظام غربی به اعتراف بسیاری از دانشمندان آنها در حال افول است و یک نظام جدیدی از قدرتهای آسیایی در حال تشکل است. اتحادیه اروپا دو اشتباه همزمان دارد مرتکب می شود . اولا سرنوشت خود را به امریکا گره زده و این اتحاد ممکن است برای اروپا در آینده گران تمام شود. دوم اینکه ایران امروز دارای انتخابهای متعدد است و راهبردها و تعاملات خود را بر پایه تعامل و تکامل با همسایگان و قدرتهای آسیایی تعریف کرده است و در نتیجه این رفتار خصمانه اروپا می تواند آن را از فرصت های بسیاری محروم کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала