تحلیلگر روس: کشورهای سازمان شانگهای تمایلی به بازی با قوانین غرب ندارند

© AP Photo / Manish SwarupЛоготип ШОС в Индии. Архивное фото
Логотип ШОС в Индии. Архивное фото  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
اشتراک
کارشناس آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه، در مورد گسترش سازمان همکاری شانگهای اظهار نظر و آن را با ناتو مقایسه کرد.
به گزارش اسپوتنیک، در خلال اجلاس آنلاین سران سازمان همکاری شانگهای که در دهلی نو برگزار شد، روند الحاق کامل ایران به سازمان همکاری شانگهای به پایان رسید. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز که در این اجلاس سخنرانی می‌کرد، از عضویت کامل بلاروس که همچنان در سازمان ناظر است، حمایت کرد.
"آنتون گریشانوف"، پژوهشگر ارشد مؤسسه امور بین‌الملل معاصر آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه درباره ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای و برنامه‌هایی برای پذیرش کامل بلاروس در این سازمان گفت:" کشورهای سازمان همکاری شانگهای در چارچوب دستورات تحمیلی واشنگتن و بروکسل و تلاش برای منزوی ساختن ایران یا بلاروس، عدم تمایل خود را به اجرای قوانین غربی نشان می‌دهند، یعنی ما و شرکایمان نشان می‌دهیم که دستور کار متفاوتی داریم. کلیشه هایی که به ما تحمیل شده را در نظر نگیریم. ایران در مرحله مذاکرات پویایی با کشورهای غیر عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله عربستان سعودی است. ورود آن به سازمان همکاری شانگهای این امکان را فراهم می کند که در مورد گسترش نفوذ سازمان بسیار فراتر از محدوده تعیین شده توسط مرزهای اعضای آن صحبت شود. قابل توجه است که این چین بود که آشتی تهران و ریاض را سازماندهی کرد، چیزی که قبلا غیرقابل تصور بود".
این کارشناس به تفاوت رویکردهای سازمان همکاری شانگهای و ناتو نسبت به روابط بین کشورها توجه کرد.
وی در ادامه توضیح داد:" سازمان همکاری شانگهای ساختاری است که بیشتر از ناتو که به گذشته می اندیشد، به آینده می نگرد و به کلیشه های منسوخ در مورد نیاز به مهار روسیه و دیگر مراکز قدرت در حال ظهور در دیگر مناطق جهان نگاه می کند. ما می بینیم که آنها اکنون شروع به تلاش برای تغییر مسیر خود کرده اند، از جمله به سمت آسیا، صحبت از افتتاح دفتر ناتو در توکیو است. همه اینها بر اساس منطق تقابلی است. در حالی که سازمان همکاری شانگهای به عنوان سازمانی با هدف همکاری و با دیدگاهی سازنده ایجاد شد و به طور کلی بر خلاف ناتو و سایر انجمن های مشابه غرب محور، در این راستا در حال توسعه است".
این کارشناس تصریح کرد: علیرغم اینکه کشورهای سازمان همکاری شانگهای فعالانه در زمینه امنیت همکاری می کنند و بخش قابل توجهی از اعضای سازمان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هستند، هنوز برنامه ای برای ایجاد یک بلوک نظامی مانند ناتو ندارند.
وی به حمایت آشکار اعضای سازمان همکاری شانگهای از رئیس جمهور روسیه در 24 ژوئن، در جریان تلاش برای شورش مسلحانه، توجه کرد.
راه ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2023
داده نمایی
راه ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای +‌ داده نمایی
گریشانوف اضافه کرد:" در طول مکالمات تلفنی متعدد بین رئیس جمهور روسیه و همتایانش از کشورهای سازمان همکاری شانگهای و نه تنها سازمان همکاری شانگهای، از کشورهای به اصطلاح اکثریت جهانی حمایت شد. این کاملاً مورد انتظار است، اما مهم است که آنها به وضوح آن را بیان کردند، برخلاف چهره های غربی که ترجیح می دادند پیش بینی ها و استدلال های عجیب و غریب ارائه دهند."
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال 2001 تأسیس شد. هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان و ایران در آن شرکت دارند. کشورهای ناظر افغانستان، بلاروس و مغولستان و کشورهای شریک آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا می باشند. در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سال 2022 در سمرقند، تفاهم نامه هایی در مورد اعطای وضعیت شرکای گفتگو به مصر و قطر نیز به امضا رسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала