افزایش سهم روبل در تسویه حساب بین کشورهای اتحادیه اقتصادی ارواسیا

© Fotolia / Alexandr BlinovРоссийские рубли
Российские рубли - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2023
اشتراک
کاارشناس سرمایه گذاری ازافزایش سهم روبل درتسویه حساب بین کشورهای اتحادیه اقتصادی ارواسیا خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، الکساندر باختین، کاارشناس سرمایه گذاری در BCS Mir Investments گفت که سهم روبل درتسویه حساب بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ممکن است تا سال 2024 به 80 تا 85 درصد برسد. در سال گذشته سهم روبل حدود 70 درصد بود.
روز پنجشنبه، الکساندر پانکین، معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که کار در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای افزایش سهم تسویه حساب با ارزهای ملی در حال انجام است. در عین حال، به گفته وی، معرفی یک ارز واحد در قلمرو اتحادیه "هنوز غیر واقعی" است.
الکساندر باختین افزود: در پایان سال گذشته، سهم ارزهای ملی در تسویه حساب متقابل کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به 74 درصد رسید که حدود 70 درصد آن با روبل روسیه و کمی بیش از 1 درصد با تنگه انجام شد. این همسویی تعجب آور نیست، زیرا روسیه بیش از 50 درصد از گردش مالی تجاری اتحادیه را تشکیل می دهد.
باختین ادامه داد که در عین حال، حدود یک چهارم تسویه حساب های متقابل در سال گذشته توسط کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به دلار و یورو انجام شد.
وی در پایان گفت: بدیهی است که کار برای کاهش سهم ارزهای غیر دوستانه در حال انجام است. امکان دارد که تا سال 2024 سهم روبل در تسویه حساب های کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به میزان 80 تا 85 درصد برسد و سهم تسویه حساب ها دلار به میزان 15 تا 20 درصد کاهش یابد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала