چگونه کنگره آمریکا از هر بهانه ای برای ادامه تامین مالی اوکراین استفاده می کند؟

© Photo / Ttarasiukپیش نویس قطعنامه استیضاح بایدن به کنگره آمریکا تقدیم شد
پیش نویس قطعنامه استیضاح بایدن به کنگره آمریکا تقدیم شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2023
اشتراک
نیروهای اوکراینی تاکنون نتوانسته در ضدحمله علیه روسیه پیشرفت کنند و این امر موجب شده است تا قانونگذاران آمریکایی برای کمک به نیروهای اوکراین دچار تردید شوند.
به گزارش اسپوتنیک، گرگوری میکس، عضو رده بندی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بیان کرد که شورش واگنر می تواند همکاران جمهوری خواه او را که در مورد ادامه ندادن کمک های مالی به اوکراین صحبت می کردند، متقاعد کند که زمان برای روشن کردن بودجه بیشتر برای کی بف در 26 ژوئن فرا رسیده است.
اوکراین تاکنون نتوانسته است پیشرفت زیادی در ضد حمله خود علیه روسیه نشان دهد، و قانونگذاران آمریکایی را که موافق هستند بودجه جدید باید به چنین حمله ای بستگی داشته باشد، دچار تردید کرده است.
سرهنگ دوم بازنشسته نیروی هوایی آمریکا، کارن کویاتکوفسکی، تحلیلگر سابق این سازمان به اسپوتنیک گفت: من با اکثر ناظران موافقم که برای دولت بایدن توجیه افزایش بسته های کمک های نظامی به اوکراین بدون ضد حمله موفقیت آمیز این کشور علیه روسیه برای مردم آمریکا دشوار خواهد بود.
کمک های ایالات متحده ممکن است در طی چند ماه آینده به پایان برسد
در حال حاضر، کمک‌های نظامی ایالات متحده از طریق دو مسیر اصلی به اوکراین می‌رسد: اول، تدارکات مستقیم از ذخایر پنتاگون و تحت نظر سازمان بازرسی ریاست جمهوری. دوم، ابتکار کمک امنیتی اوکراین، این یک برنامه بودجه به رهبری پنتاگون برای افزایش قدرت نظامی کی یف است. با این حال، طبق گفته مقامات دفاعی به نقل از رسانه های آمریکایی، "هیچ پول اضافی در بودجه پایگاه وجود ندارد".
به گفته پنتاگون، ایالات متحده از ژانویه 2021 تاکنون 41.2 میلیارد دلار در کمک های امنیتی به کی یف سرمایه گذاری کرده است که شامل بیش از 40.5 میلیارد دلار از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه برای غیرنظامی کردن و نازی سازی اوکراین است.
به نوبه خود، موسسه کیل برای اقتصاد جهانی تخمین می زند که از زمان آغاز درگیری اوکراین، دولت بایدن بیش از 76 میلیارد دلار کمک بشردوستانه، مالی و نظامی به اوکراین اختصاص داده است. حدود 47 میلیارد دلار از آن به نیازهای نظامی کی یف اختصاص یافته است که شامل 18.5 میلیارد دلار (از طریق USAID) ، 23.5 میلیارد دلار (از طریق اختیارات انصراف ریاست جمهوری)؛ و 4.7 میلیارد دلار (از طریق برنامه تأمین مالی نظامی خارجی) می شود.
بسته های نظامی سخاوتمندانه برای اوکراین شامل: تسلیحات و تجهیزات پیاده نظام بی شمار از جمله: توپخانه (صدها هویتزر، 38 سیستم هیمارس، به ویژه)؛ تانک ها و حامل های زرهی (109 خودروی جنگی پیاده نظام بردلی، 31 تانک آبرامز، 45 تانک T-72B، 90 وسیله نقلیه استرایکر و غیره)؛ وسایل نقلیه پشتیبانی زمینی؛ پدافند هوایی (یک سامانه پدافند هوایی پاتریوت، 12 سیستم دفاع هوایی اونگر، 8 NASAM، و 1600 استینگر، به ویژه)؛ موشک های هوا به زمین؛ هواپیمای سرنشین دار (20 هلیکوپتر Mi-17)؛ پهپادهای انفجاری و نظارتی؛ پدافند ساحلی (شامل دو سیستم دفاعی هارپون و 62 قایق گشت ساحلی و رودخانه ای)؛ رادارها و ارتباطات؛ و همچنین خدمات ماهواره ای، مطابق نمودار شورای روابط خارجی است.
در اواسط ژوئن، کاخ سفید اعلام کرد که پس از آغاز عملیات ضد حمله ناموفق اوکراین علیه روسیه، 325 میلیون دلار تدارکات اضافی از جمله سامانه‌های دفاع هوایی، مهمات هیمارس و خودروهای زرهی به کی یف ارسال خواهد کرد.
در 27 ژوئن، پنتاگون یک بسته کمک امنیتی اضافی تا سقف 500 دلار را اعلام کرد که شامل وسایل نقلیه زرهی اضافی، سیستم های ضد زره و مهمات برای سیستم های دفاع هوایی پاتریوت و هیمارس و از جمله موارد دیگر است. با این حال، بودجه واشنگتن در اوکراین در حال کاهش است و این به کنگره بستگی دارد که آنها را دوباره تامین کند.
آیا ایالات متحده از بهانه جدیدی برای طولانی کردن جنگ نیابتی در اوکراین استفاده می کند؟
دولت بایدن به بهانه جدیدی برای تقویت حمایت از کی یف نیاز دارد. حتی اگر در کنگره ایالات متحده اجماع دو حزبی در مورد "ضرورت" حمایت از کی یف وجود دارد، مخالفت حزب راستگرای آزادی با هزینه های بیشتر وجود دارد.
نظرسنجی های ملی ایالات متحده همچنین نشان می دهد که مردم ایالات متحده به طور پیوسته تمایل خود را برای طولانی شدن درگیری از دست می دهند. دو نامزد پیشتاز جمهوریخواه ریاست جمهوری - دونالد ترامپ و ران دیسانتیس - و همچنین نامزد دموکرات رابرت کندی جونیور که از حمایت حداقل 15 تا 20 درصد از رای دهندگان دموکرات برخوردار است، آشکارا مخالفت خود را با ماجراجویی بایدن در اوکراین ابراز می کنند.
پیشتر، واشنگتن در پی رویدادهای بوچا که به طور بی‌اساس به مسکو تحمیل شد و همچنین به‌خاطر برهم خوردن توافقنامه صلح اولیه روسیه و اوکراین در مارس 2022، هزینه‌های نظامی خود را در اوکراین افزایش داد. عقب نشینی نسبی نیروهای روسی در پاییز 2022 همچنین به تیم بایدن فرصتی داد تا به بهانه پیروزی "قریب الوقوع" اوکراین، خواستار تسلیح بیشتر کی یف را تجدید کند.
به گفته پل ای. والی، ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده، از آنجایی که ضد حمله مورد انتظار اوکراین در تابستان 2023 تا حد زیادی متوقف شد، به نظر می رسد که دموکرات ها در تلاش هستند تا از شورش واگنر در 23-24 ژوئن سود ببرند، حتی اگر حل و فصل سریع آن ظاهراً تیم بایدن را غافلگیر کرده باشد.
مطبوعات جریان اصلی ایالات متحده ابراز امیدواری کردند که کی یف بتواند از "آرامش" روسیه منتفع شود. با این حال، علیرغم شورش واگنر، ارتش روسیه توانسته است وضعیت را در خط مقدم ثابت نگه دارد و چندین حمله اوکراینی را در آخر هفته دفع کرد.

والی گفت: فکر نمی‌کنم اوکراین در ضد حمله موفق باشد. بنابراین من فکر می کنم که گروه واگنر، کاری که آنها سعی کردند انجام دهند، احتمالا اوکراین را نیز غافلگیر کرده است. اما من فکر نمی کنم اوکراین در موقعیتی باشد که بتواند کاری برای استفاده از آن انجام دهد.

کارن کویتکوفسکی به نوبه خود خاطرنشان کرد که واشنگتن ظاهرا امیدوار است که "نیروهای اوکراینی حداقل به یک پیشرفت در امتداد خطوط کنترل دست یابند، چیزی که سرمایه گذاری عظیم بایدن در رهبری سیاسی اوکراین را توجیه کند."
وی افزود: همانطور که آنها می گویند امید یک استراتژی نیست و من معتقدم که شورای امنیت بایدن در حال آماده سازی برنامه هایی برای مرحله پس از جنگ است و با صحبت از یک "پستگاه" مانند اسرائیل، از بازسازی "سبز" غرب اوکراین و عرصه عمل ناتو در دراز مدت صحبت می کند.
کویتکوفسکی خاطرنشان کرد، با وجود این، علیرغم اینکه ضد حمله تبلیغاتی تا کنون شکست خورده است، آنچه از اوکراین باقی مانده است، نیازهای ماموریت ناتو را برای آینده قابل پیش بینی تامین می کند. به گفته تحلیلگر سابق پنتاگون، اوکراین هنوز چیزی جز "محل آزمایش" مجتمع نظامی-صنعتی آمریکا نیست و سرمایه‌گذاری‌های عظیم آینده در نظامی‌سازی اروپا را توجیه می‌کند.
والی افزود: من فکر می کنم که ما شاهد یک اوج خواهیم بود یا نوعی، من نمی دانم که آیا آنها قرار است عملیات را متوقف کنند یا خیر، اما ما فکر می کنیم در پایان جولای، اوت، مرحله جدیدی از درگیری اتفاق خواهد افتاد.
افزایش اختلاف بر سر اوکراین در غرب
والی معتقد است کسانی در غرب که از درگیری اوکراین و تحریم‌های ضد روسیه که بر اقتصاد آمریکا و اروپا نتیجه معکوس داشت خسته شده‌اند، باید به دنبال راهی برای حل و فصل باشند. او خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که ما پیشنهاد می کنیم کنفرانس آتش بس در مالت در ماه اوت برگزار شود. اتحاد بین المللی پاتریوت که ما تشکیل داده ایم.
در همین حال، کاردینال ماتئو زوپی، فرستاده پاپ فرانسیس در 27 ژوئن وارد مسکو شد. به گفته مطبوعات جریان اصلی ایالات متحده، کاردینال از ابتکارات صلح کلیسای کاتولیک است. با این حال، رسانه ها خاطرنشان می کنند که جزئیات برنامه سفر زوپی "هنوز مشخص نیست". در اوایل ماه جاری، کاردینال با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد. کرملین به طور غیر منطقی اعلام کرد که از تلاش‌های صلح واتیکان استقبال می‌کند.
به نوبه خود، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که از ابتدا در مورد دخالت غرب در مناقشه اوکراین تردید داشت، تصریح کرد که معتقد است کی یف شانس کمی برای پیروزی دارد. علاوه بر این، بوداپست از تصویب بسته 500 میلیون یورویی (546 میلیون دلاری) تجهیزات نظامی برای کیف توسط اتحادیه اروپا جلوگیری کرده است. به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نتیجه، تصویب هشتمین بسته اوکراین در حال حاضر در تعادل است.
به گفته کویتکوفسکی، دولت بایدن باید خود را با واقعیت ژئوپلیتیک کنونی آشتی دهد.
تحلیلگر سابق پنتاگون گفت: "ایالات متحده مانند خود بایدن، از منظر منابع نامحدود پول نقد، اعتبار و برتری در توانایی‌ها و استراتژی‌های نظامی خود، به‌عنوان یک "مرد سرسخت" جهانی عمل می‌کند.

این "دشمنان" و اهداف نظامی و سیاسی ما هستند که به نظر می‌رسد غرایز و شیوه‌ها را در طول چندین دهه انتخاب‌های سخت و تاکتیک‌های دفاعی توسعه داده‌اند. انعطاف‌پذیری ناشی از ضرورت و نوآوری تحت فشار است، جایی که اشتباهات و فیل‌های سفید عملاً مجازات می‌شوند و سال به سال توسط سیاستمداران پول‌دیده حمایت نمی‌شوند. شاید رهبران ما فراموش کرده اند که تمرکز بیش از حد و "صحت سیاسی" فعلی که همه تصمیمات اقتصادی را هدایت می کند در اواخر دهه 1980 برای اتحاد جماهیر شوروی سابق به پایان بدی رسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала