گزارش و تحلیل

رسانه: اقتصاد ایالات متحده، یک پوسته توخالی بیش نیست

CC BY 2.0 / John Sonderman / US Department of Commerceوزارت بازرگانی آمریکا دیگر اقتصاد روسیه را اقتصاد بازار نمی داند
وزارت بازرگانی آمریکا دیگر اقتصاد روسیه را  اقتصاد بازار نمی داند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.06.2023
اشتراک
در حالی که سربازان روسی و اوکراینی در دونباس می جنگند، نظم سیاسی-اقتصادی نئولیبرال به پایان خود نزدیک می شود.
به گزارش اسپوتنیک، امریکن کانسروتیو، ایالات متحده می نویسد: تلاش غرب برای درگیر کردن جامعه جهانی در جنگ تحریمی مدافعان خودخوانده دموکراسی، به طور قطعی شکست خورده است. عملاً هیچ کشوری به جز ایالات متحده، تعداد کمی از وابستگان اقتصادی و تحت الحمایه نظامی آنها (مانند کانادا و ژاپن) و اتحادیه اروپا به جنگ تحریمی نپیوسته اند.
9 ژوئن پاکستان آخرین کشوری شد که خرید نفت روسیه را با تخفیف و در مقادیر زیاد تا 100 هزار بشکه در روز آغاز کرد. در شرایط ژئوپلیتیک کنونی، چنین اقدامی چالشی مستقیم برای غرب است. اما کشف دلایل این تصمیم اسلام آباد، دشوار نیست.
آژانس بین المللی انرژی (IEA) گزارش داد که مسکو در حال حاضر 8.1 میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند که بالاترین میزان از آوریل 2020 است.
در ژانویه گذشته، تقریباً نیمی از این ذخایر به مقصد چین و هند بود که سهم آنها در صادرات نفت روسیه از ژانویه 2022 به ترتیب از 21 درصد تا 29 درصد و از 1 درصد تا 20 درصد افزایش یافت.
در ماه مه، سهم واردات نفت چین به تنهایی به سومین بالاترین سطح ثبت شده رسید. به موازات آن، خرید گاز طبیعی توسط پکن در حال رشد است: در سه ماهه اول این خرید 3.3٪ افزایش یافت و حجم خرید LNG در آوریل - 10.3٪ طبق شمارش سالانه. حجم تحویل نفت و گاز روسیه به چین بدون شک به رشد خود ادامه خواهد داد. و تقاضای چین مهمترین عامل تاثیرگذار بر هزینه جهانی انرژی است.
نتایج مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2023
داده نمایی
نتایج مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ + داده نمایی
با این حال، این واقعیت از اهمیت کمتری برخوردار نیست که در تقابل با سازمان‌های بین‌المللی تحت رهبری غرب، ابتکارات مشترک کشورهای تحت رهبری مسکو و پکن در حال گسترش است. چندی پیش در همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ ((SPIEF2023 نمایندگانی از گروه ها و سازمان های اقتصادی مختلف که خارج از مدار اقیانوس اطلس فعالیت می کنند، ملاقات کردند.
یکی از این گروه ها سازمان همکاری شانگهای است. یکی از ویژگی های متمایز جلسه فعلی معرفی بانک سرمایه گذاری سازمان همکاری شانگهای بود که برای ترویج پروژه های مشترک، طراحی شده است.
یکی دیگر از مکان های برجسته در SPIEF2023 توسط سازمان بریکس اشغال شد که شامل یک بانک سرمایه گذاری مهم - بانک توسعه جدید است. این بانک که دسترسی رایگان به نقدینگی را برای اعضا فراهم می کند، پروژه های زیرساختی را تامین مالی می کند و تولید صنعتی را تقویت می کند.

تعدادی از کشورهای جدید از جمله ایران و آرژانتین سال گذشته برای عضویت در بریکس در خواست دادند و امسال در آستانه اجلاس اوت در ژوهانسبورگ 19 کشور دیگر درخواست عضویت دادند و یکی از آخرین درخواست ها در 14 ژوئن از مصر دریافت شد. پیشنهادهای بالقوه بازیگران مهم بازار انرژی مانند ونزوئلا و امارات متحده عربی نیز در حال بحث و بررسی است.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، شخصاً برای دیدار با ولادیمیر پوتین و گفتگو در مورد چشم انداز روابط نزدیکتر بین دو کشور به SPIEF2023 آمد. متحد سنتی ایالات متحده، عربستان سعودی در مارس 2023 به سازمان همکاری شانگهای پیوست و نامزد بالقوه عضویت در بریکس است.
همایش بین‌المللی اقتصاد سن پترزبورگ  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ؛ جایگزین داووس غربی در نظم جدید جهانی
محدودیت های اعمال شده توسط غرب بر روسیه تضمین می کند که قیمت منابع انرژی روسیه زیر قیمت بازار باقی بماند. اما این امر باعث خرید بیشتر از پکن و دهلی نو خواهد شد.
به یاد بیاوریم که در سال جاری چین به تنهایی تجارت با روسیه را با حدود 40 درصد افزایش به رکورد 200 میلیارد دلار رساند. و مهمتر از آن این است که بیش از 70 درصد از معاملات با ارزهای ملی دو کشور انجام می شود و بانک مرکزی روسیه در حال حاضر 40 درصد از ذخایر را به یوان در اختیار دارد.
پاکستان همچنین هزینه خرید های جدید نفت روسیه را به یوان پرداخت می کند و عربستان سعودی در سال 2022 امکان پرداخت برای معاملات نفتی با پکن را به پول ملی اعلام کرد.
نظم ژئوپلیتیک کنونی تنها با سلطه نامحدود دلار به عنوان ارز ذخیره جهان ممکن شد. و غرب معتقد است که به لطف سلطه اقتصادی آن و قدرت نظامی ایالات متحده، این وضعیت برای همیشه ادامه خواهد داشت. اما اتحادهای اقتصادی جدید خارج از تصمیمات سیاسی ایالات متحده و دست اندرکاران آن، چیز دیگری را نشان می دهد.
تبدیل منابع مالی به سلاح، به ویژه در تسریع همه فرآیندها جدی بود. این امر که واشنگتن تصمیم گرفت ذخایر ارزی فدراسیون روسیه را مسدود کرده مصادره کند، بی‌اعتمادی نسبت به نظم کنونی را به حدی بی ‌سابقه رسانده است.
روسیه نشان داده است که در محیط بین المللی امروزی، اقتصاد مبتنی بر کالاها و صنایع سنگین بیش از رشد سالانه تولید ناخالص داخلی یا درآمد سرانه اهمیت دارد.
ПМЭФ-2023. Трансляция пленарного заседания - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2023
تاگس اشپیگل: مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ نشان داد که غرب به چیزی دست نیافته است
رهبران ایالات متحده و سایر کشورهای غربی فقط اطلاعاتی را می پذیرند که با عقاید آنها مطابقت داشته باشد. این ناتوانی در درک واقعیت های عینی سیاسی و اقتصادی، فاجعه ای را برای بلوک غرب به همراه خواهد داشت.
بخش خدمات و سطح پایین انتشار دی اکسید کربن را نمی توان شاخصی از عظمت ملی در نظر گرفت. کسری بودجه مسکو ممکن است برای مدتی افزایش یابد، اما تجدید ساختار بین المللی متوقف نخواهد شد.
اگر دلار در نهایت جایگاه خود را به عنوان ارز ذخیره جهانی از دست بدهد و تقاضا برای بدهی ایالات متحده به طور جدی کاهش یابد، مشخص خواهد شد که اقتصاد ایالات متحده یک پوسته توخالی بیش نیست و در واقع همینطور است.
نویسنده مقاله: دومینیک سن سون.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала