اردوغان و دبیرکل ناتو درباره وضعیت روسیه گفتگو کردند

© AP Photo / Francois Moriرجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در زمینه پرچم ناتو
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در زمینه پرچم ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.06.2023
اشتراک
دفتر رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو درباره رویدادهای 24 ژوئن در روسیه و احتمال عضویت سوئد در ناتو گفتگو کرد.
به گزارش اسپوتنیک، اردوغان روز شنبه در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود گفت که هیچکس نباید از رویدادهای اخیر روسیه سوءاستفاده کند، آنکارا آماده کمک به حل و فصل این وضعیت است.
دفتر اردوغان روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "طرفین درباره آخرین تحولات روسیه گفتگو و تاکید کردند که پایان تنش‌ها در روسیه از یک فاجعه انسانی غیرقابل بازگشت در اوکراین جلوگیری کرده است".
خاطرنشان می شود که در جریان این گفتگو، ابراز امیدواری شد که رویدادهای روسیه "گامی به سوی صلح عادلانه در اوکراین" باشد.
اردوغان همچنین با دبیرکل ناتو درباره عضویت احتمالی سوئد در این پیمان گفتگو کرد. رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که تغییرات استکهلم در قانون ضد تروریستی تا زمانی که حامیان حزب تروریستی کارگران کردستان که در ترکیه به رسمیت شناخته شده است و سازمان های وابسته به آن آزادانه اقداماتی را در سوئد سازماندهی کنند، اهمیتی ندارد.
خاطرنشان شد که آنکارا موضع سازنده ای در مورد موضوع پیوستن استکهلم به ناتو دارد.
شب 24 ژوئن، در روستوف-آن-دون، گروه واگنر مقر منطقه نظامی جنوبی را تصرف کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که یوگنی پریگوژین ادعا کرده بود که اردوگاه های این گروه توسط نیروهای مسلح روسیه مورد حملات موشکی قرار گرفتند. این موضوع توسط وزارت دفاع روسیه کاملا رد شد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اقدامات "واگنرها" را یک ماجراجویی جنایتکارانه خواند، و علیه پریگوژین به دلیل سازماندهی شورش مسلحانه پرونده جنایی باز شد.
بعدتر، سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور بلاروس گزارش داد که الکساندر لوکاشنکو با پریگوژین گفتگو کرد و او پیشنهاد وی را برای توقف اقدامات گروه واگنر در روسیه و برداشتن گام های بیشتر برای کاهش تنش پذیرفت.
دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه نیز عصر شنبه گفت که رئیس گروه واگنر به بلاروس می رود و پرونده جنایی منتفی خواهد شد. کرملین گفت که تضمین این که پریگوژین بتواند به بلاروس برود، قول رئیس جمهور روسیه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала