گزارش و تحلیل

استقرار جنگنده‌های اف-۲۲ در خاورمیانه خود سند محکومیت آمریکاست

© AP Photo / Ariel Schalitسقوط هواپیمای جنگنده در آمریکا + عکس
سقوط هواپیمای جنگنده در آمریکا + عکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2023
اشتراک
اظهار نظر آمریکا درباره استقرار جنگنده های اف-۲۲ در منطقه نشان می‌دهد که آمریکا مقررات و قواعد بین المللی را زیر پا می‌گذارد.
اسپوتنیک - فرماندهی مرکزی پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده به دلیل افزایش فعالیت نیروی هوایی روسیه در منطقه خاورمیانه، جت‌های جنگنده نسل پنجم اف- ۲۲ را در این منطقه مستقر کرده است.
دراین بیانیه آمده است: استقرار جنگنده های اف-۲۲ نیروی هوایی آمریکا در منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی ... به دلیل رفتار فزاینده ناامن و غیرحرفه‌ای هواپیماهای روسی در منطقه است.
در ماه مارس، رئیس فرماندهی مرکزی پنتاگون، مایکل کوریلا، گفت که ارتش آمریکا شاهد افزایش قابل توجهی در موارد "رفتار ناامن" هواپیماهای روسیه در سوریه است. به گفته وی، هواپیماهای تسلیح شده روسی بر فراز پایگاه های آمریکایی در این کشور پرواز کردند.

در این راستا اسپوتنیک با دکتر حسین رویوران، کارشناس خاورمیانه و علوم سیاسی در کشورهای عربی و استاد دانشگاه تهران همکلام شده است.
اسپوتنیک – آیا این تصمیم ایالات متحده به معنای افزایش حمایت واشنگتن از گروه های تروریستی در سوریه و منطقه است، آیا باید منتظر تشدید تنش در منطقه بود؟ آیا ایران باید نگران امنیت خود باشد؟
به نظر بنده اظهار نظر آمریکا در این زمینه خود سند محکومیت ایالات متحده است. به عبارت دقیق آمریکا زمانیکه اعلام می‌کند هواپیماهای روسی در منطقه هستند، پس ما هم باید باشیم، این خود بدین معنیست که اگر این موضوع برای روسیه مجاز نیست، برای آمریکا نیز مجاز نیست. این نشان می‌دهد که آمریکا مقررات و قواعد بین المللی را زیر پا می‌گذارد.
شرایط فروش جنگنده  اف 22 به ژاپن و اسرائیل در آمریکا فاش شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2023
ارسال جنگنده های اف-22 به خاورمیانه
نگاه ایران در قبال منطقه همواره این بوده است که امنیت منطقه باید از طرف کشورهای منطقه تامین بشود. حضور هرگونه طرف خارجی تهدیدی است برای منطقه و نه تضمینی برای امنیت منطقه. اینکه برخورد ایران در این زمینه چه می‌تواند باشد، تهران نشان داده است که به هیچ احدی، به هیچ کشوری از جمله آمریکا اجازه نمی‌دهد که حریم هوایی ایران را نقض کند. ساقط کردن گلوبال هاوک در چندین سال پیش، بعد از ورود به حریم هوایی ایران نشان داد که این کشور با این سیاست برخورد می‌کند و از آمریکا نمی‌ترسد و به نظر بنده این سیاست استقلال طلبانه ایران می‌تواند الگویی برای کشورهای منطقه قرار بگیرد اما متاسفانه برخی از کشورها اساسا دنبال استقلال نیستند و همچنان در گردانه وابستگی هستند و برخی نیز از توان لازم برای دفاع از خود برخوردار نیستند.
هر آنچه که هست، رفتار آمریکا در منطقه و در سطح جهان از جمله در جنگ اوکراین که سلاح‌های زیادی جهت تداوم جنگ به کی‌یف ارسال می‌کند، نشان می‌دهد که اولویت ایالات متحده در حال حاضر آسیب زدن به امنیت جهانی و ایجاد و گسترش تهدیدها در سطح جهان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала