چین به دنبال حفر عمیق‌ترین چاه جهان + عکس

© iStock.com / Pedro AlveraВолшебные круги Намибии
Волшебные круги Намибии - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2023
اشتراک
چین با هدف بررسی پوسته زمین یکی از عمیق‌ترین چاه‌های جهان را حفر می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از شین‌هوآ، خبرگزاری دولتی چین، شرکت ملی نفت چین حفاری گمانه‌ی مورد بحث را از ۳۰ ماه مه (۹ خرداد) آغاز کرده است. در گزارش این خبرگزاری آمده که گمانه‌ی باریک در دست حفر برای رسیدن به عمق ۱۱,۱۰۰ متری طراحی
شده است و انتهای چاه به سنگ‌هایی خواهد رسید که در دوره کرتاسه، بین ۶۶ تا ۱۴۵ میلیون سال پیش شکل گرفته‌اند. چاه عمیق جدید چینی‌ها که در منطقه‌ی خودمختار سین‌کیانگ یا اویغورستان در شمال غربی این کشور قرار دارد، عمیق‌ترین چاه در چین و یکی از عمیق‌ترین گمانه‌های حفرشده در جهان خواهد بود.
شرکت نفت و گاز چینی ساینوپک نیز که در پروژه مشارکت دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجریان برنامه قصد دارند گمانه‌ی جدید با نام "پروژه چاه ژرف زمین 1Yuejin 3-3XC" را در زمانی رکوردشکن حفر کنند. به ‌گفته‌ی سان جین‌شنگ، دانشمند آکادمی مهندسی چین، سختی حفر این چاه با دشواری راندن کامیونی بزرگ روی دو کابل فولادی نازک قابل مقایسه است.شی جین‌پنگ، رئیس‌جمهور چین در سال ۲۰۲۱ "ژرفای زمین" را به‌ عنوان یکی از چهار مرز استراتژیک برای جامعه‌ی علمی این کشور برشمرد. وی آن زمان در جریان سخنرانی خود در آکادمی علوم چین گفت تمرکز جدید بر اکتشافات زمین‌شناسی، عمدتا ناشی از نیاز چین به کاهش وابستگی به واردات مواد معدنی، فلزات و نفت و گاز است.
پروژه‌ی حفاری جدید همچنین می‌تواند بینشی از زمین‌شناسی منحصربه‌فرد حوضه تاریم در اختیار پژوهشگران قرار دهد. این حوضه، آب تخلیه‌ شده از سه رشته‌کوه را جمع‌آوری می‌کند و تصور می‌شود که بیش از ۲۰۰ میلیون سال پیش در جریان بسته‌شدن اقیانوس تتیس دیرینه شکل گرفته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала