پاکستان پیشنهاد ایران پیرامون تشکیل ائتلاف دریایی منطقه ای را بررسی می کند

© Photo / IRNAسومین رزمایش شناوری بسیج دریایی ایران در خلیج فارس برگزار شد
سومین رزمایش شناوری بسیج دریایی ایران در خلیج فارس برگزار شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2023
اشتراک
از زمان برقراری مجدد روابط با عربستان سعودی، تهران در خط مقدم ایجاد اتحادهای دریایی جدید برای دستیابی به "امنیت دریایی جمعی" در آسیا بوده است.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه پاکستان تایید کرده است که اسلام آباد هر نوع پیشنهاد ایران برای عضویت در ائتلاف دریایی پیشنهادی در منطقه اقیانوس هند را بررسی خواهد کرد.
ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد گفت: در این مرحله، ما در موقعیتی نیستیم که درباره بیانیه‌ای که بیان شده است اظهار نظر کنیم. ما این بیانیه را دیده‌ایم و هر پیشنهادی را در مورد پاکستان بررسی خواهیم کرد.
واکنش بلوچ پس از آن صورت گرفت که دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ایران پیشنهاد کرد که تهران می تواند هند، پاکستان، امارات، عربستان سعودی و بحرین را متقاعد کند که در کنار ایران به عضویت یک ائتلاف دریایی درآیند.
این اقدام با توجه به اینکه ایران روابط خود با عربستان سعودی را در یک توافق صلح با میانجیگری چین در اوایل سال جاری اصلاح کرده و اکنون مشتاق عادی سازی روابط با تقریباً همه کشورهای خاورمیانه است، قابل توجه است.
در این زمینه، تهران قرار است شراکت جدیدی با سعودی ها برای تضمین امنیت در آب های خلیج فارس ایجاد کند.
تلاش‌های ایران برای ایجاد یک ائتلاف جدید که امنیت دریایی در دریای عربی را تضمین کند، در روزهای اخیر به‌ویژه پس از خروج امارات از ائتلاف دریایی خلیج فارس به رهبری آمریکا در ماه گذشته، شتاب بیشتری گرفته است.
ابوظبی گفت: در نتیجه ارزیابی مداوم ما از همکاری امنیتی مؤثر با همه شرکا، دو ماه پیش، امارات متحده عربی از مشارکت خود در نیروهای دریایی ترکیبی صرف نظر کرد.
این ائتلاف در سال 2019 با هدف مهار ایران تشکیل شد.
اما در حالی که روابط امارات متحده عربی با تهران پس از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران با پادشاهی سعودی افزایش یافت، ماندن در یک اتحاد به رهبری ایالات متحده برای ابوظبی اضافی شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала