برنامه آمریکا، ژاپن و تایوان برای تبادل بر خط اطلاعات پهپادی بدلیل "تهدید چین"

© REUTERS / Thomas Peterممنوعیت شوخی و خنده در تلویزیون چین
ممنوعیت شوخی و خنده در تلویزیون چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2023
اشتراک
نشریه Financial Times خبر از برنامه آمریکا، ژاپن و تایوان برای تبادل بر خط اطلاعات پهپادی بدلیل "تهدید چین" می دهد.
نشریه Financial Times به نقل از منابعی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا، تایوان و ژاپن داده های پهپادهای شناسایی دریایی را بصورت برخط تبادل خواهند کرد تا قصد آمریکا برای "تقویت هماهنگی ها" در صورت بروز شرایط بحرانی در خلیج تایوان را نشان دهند. به عقیده کارشناسانی که اسپوتنیک با آنها صحبت کرده است، هماهنگی واشنگتن، تایپه و توکیو در حوزه اطلاعات توسعه بیشتری خواهد یافت، اما پکن برای این امر پاسخ مناسب را در اختیار خواهد داشت.
"شبکه واحد" تبادل اطلاعات
واشنگتن به کرات اعلام کرده است که به سیاست "چین واحد" متعهد می باشد و این رویکرد به ادعای آن دچار تغییر نشده است. با این وجود ایالات متحده آمریکا از قرار معلوم بار دیگر تصمیم به تحریک چین با استفاده از مشکل تایوان، گرفته است. بر مبنای اطلاعات Financial Times، واشنگتن اجازه همگرایی پهپادهایی که تایپه در آینده تحویل خواهد گرفت را در همان سیستمی که نیروهای ایالات متحده در منطقه و نیروهای دفاعی ژاپن استفاده می کنند، را خواهد داد. این امر این اجازه را خواهد داد که اعضای این سیستم تبادل اطلاعات، به قول معروف تصویر عملیاتی مشترک (common operational picture) را دریافت نمایند. در عین حال تصور می شود که نظامیان تایوان آموزش استفاده از این سیستم پهپادی را به همراه همکاران ژاپنی و آمریکایی پشت سر بگذارند. پیشتر اعلام شده بود که شرکت آمریکایی
General Atomics Aeronautical Systems قرارداد 217.6 میلیون دلاری برای تحویل چهار پهپاد MQ-9B Sea Guardian که مخصوص شناسایی دریایی می باشد را از پنتاگون دریافت کرده است. در این قرارداد همچنین تحویل دو ایستگاه زمینی کنترل، قطعات یدکی و تجهیزات اضافی به تایپه پیش بینی شده است.
ارسال این تجهیزات می بایست از ماه می 2025 آغاز شوند. MQ-9B Sea Guardian یک گزینه "دریایی" MQ-9 Reaper می باشد که توسط ایالات متحده در لیبی، سوریه، عراق و افغانستان مورد استفاده قرار گرفته بود.
عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان در شرایط افزایش تنش بین واشنگتن و پکن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.06.2023
پکن، آمریکا و کانادا را به تحریک در منطقه تایوان متهم کرد
توطئه "نقش برملا شد"
آنطور که بی دیانلونگ (Bi Dianlong) تحلیلگر مسائل روز روابط دو ساحل خلیج تایوان به اسپوتنیک اعلام کرد، در واقع ایالات متحده و تایوان قبلا نیز در خصوص جمع آوری و تبادل اطلاعات بدست آمده توافق کرده بودند. به عنوان مثال این مربوط به استقرار رادارهای کشف دوربرد در این جزیره و اخطار از پیش Pave Paw می شود.
این کارشناس تاکید کرد که تا کنون در مسئله تبادل اطلاعات بدست آمده با ایالات متحده، تایوان "طرف ضعیفی" بود که بشکل یکجانبه اطلاعات در مورد جزیره اصلی، چین، را در اختیار واشنگتن قرار می داد. علاوه بر آن ژاپن قبلا در امور مربوط به منطقه بصورت مخفیانه کار می کرد و می تواسنت اینگونه به نظر بیاید که توکیو- "یک ناظر حاشیه ای" در این مسئله می باشد، اما دیگر این آشکار شده است:
این کارشناس تاکید کرد: "در حالی که پس از تشدید شدید شرایط بین دو طرف خلیج تایوان، توطئه ایالات متحده آمریکا، ژاپن و تایوان نقش بر آب شد، در عین حال شرایط دائما به سمت رادیکال شدن پیش می رود. آنها فکر می کنند که روابط بین تایوان و جزیره مادر چین بدتر خواهد شد و این غیر قابل برگشت می باشد و به همین دلیل تنها با متحد شدن می توان با چالش های آتی مقابله کرد".
بی دینلون تاکید می کند که اگر کشورهای دیگر "از خطوط قرمز" عبور نمی کردند و چین را تحریک نمی کردند، روابط بین دو طرف خلیج تایوان خراب نمی شدند.
راهبرد واشنگتن
بنا بر گفته های پروخور تبین رئیس بخش مشکلات بین المللی نظامی – اقتصادی و نظامی – سیاسی مرکز مطالعات جمعی اروپایی و بین المللی مدرسه عالی اقتصاد مسکو به اسپوتنیک، تقابل ایالات متحده و چین تشدید می شود، راهبرد کنونی واشنگتن بر بیشترین حد گسترش شبکه های شراکتی نظامی و همکاری های متحدین در منطقه آسیا و اقیانوس آرام می باشد. به گفته این کارشناس در اینجا چندین اتحاد دوجانبه و چند جانبه را نام برد: از شراکت آمریکا و ژاپن تا AUKUS. و همکاری ایالات متحده با متحدین بیشتر هم توسعه خواهد یافت:
"این امر هم در اروپا و هم در منطقه آسیا و اقیانوس آرام افزایش خواهد یافت. این مسئله ته تنها دریایی( تجهیزات جاسوسی) را شامل خواهد شد، بلکه تجهیزات جاسوسی فضایی، جاسوسی زمینی جاسوسی رادیوتکنیکی و غیره را در بر خواهد گرفت. ایده متصل کردن تمامی این اجزا در یک سیستم واحد می باشد، آنهم در سطح چند ملیتی".
بی دیانلون نیز نقطه نظر مشابهی دارد. به عقیده وی در آینده آمریکا، ژاپن و تایوان نه تنها همکاری خود در زمینه تبادل اطلاعات را تعمیق خواهند کرد، بلکه ممکن است که هماهنگی بیشتری را در حوزه فرماندهی و سیستم های آموزشی صورت خواهند داد:
"علاوه بر آن امکان اتصال جمهوری کره به سیستم تبادل اطلاعات وجود دارد، به دلیل نزدیکی بیشتر به جزیره مادر چین، جمع آوری اطلاعات در آن می تواند اهمیت زیادی را داشته باشد. قضیه از این قرار است که کره جنوبی با تکیه بر جایگاه کنونی خود و با تفکر در مورد منفعت خود،هنوز "روی سن نرفته است".
کاخ کنگره آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2023
آمریکا قصد دارد به تایوان تسلیحات به ارزش نیم میلیارد دلار تحویل دهد
پاسخ پکن:
به گفته پروخور تبین، پاسخ احتمالی پکن به ایجاد چنین شبکه تبادل اطلاعات پهپادی می تواند دو جهت داشته باشد: "چین توان خود را گسترش خواهد داد. چین همکاری با روسیه را در حوزه های مختلف گسترش خواهد داد و شرایط در منطقه متشنج تر خواهد شد. می بایست به خاطر داشت که علیرغم تقابل های ایالات متحده و چین، مشکلات منطقه ای دیگری نیز در این منطقه وجود دارند. جهان پرخطر، مضطربو بیش از پیش تقابلی خواهد بود".
به گفته دی بیانلون، چین هم اکنون نقشه اولیه را برای تغییر شرایط در حول تنگه تایوان آماده کرده است.
این کارشناس چینی معتقد است "چین از قبل ارزیابی تغییر شرایط حول خلیج تایوان را بررسی کرده است. در خصوص توطئه تایوان و سایر کشورها، چین با قدرت با تمامی دگردیسی های شرایط کنار خواهد آمد". این کارشناس چینی همچنین ابراز امیداوری کرد که علیرغم اقدامات مشترک آمریکا با تایوان و ژاپن، هدف آنها با موفقیت همراه نباشد.
شرایط در برخی مناطق دائما متشنج تر می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала