مردی که زندگی خود را وقف زمان کرد

© Fotolia / MaskaRadامشب ساعت رسمی ایران ، یک ساعت جلو کشیده می شود
امشب ساعت رسمی  ایران ، یک ساعت جلو کشیده می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2023
اشتراک
چگونه یک ساعت ساز ترک با 53 سال سابقه در تلاش است تا این حرفه را نجات دهد.
به گزارش اسپوتنیک، با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از حرفه ها از بین رفته و یا در آستانه انقراض هستند. یکی از آنها تعمیر ساعت است. امروزه در کل ترکیه کمتر از 80 استاد از این دست وجود دارد.
اسپوتنیک با یکی از این ساعت‌سازان، جلال یاکیشلیق 63 ساله اهل دیاربکر، که بیش از 50 سال است ساعت‌های مکانیکی، از جمله ساعت‌های آنتیک را تعمیر می‌کند، گفتگو کرد.
استاد جلال از 10 سالگی نزد پدرش ساعت سازی را آغاز کرد. پدرم می‌دانست چطور همه چیز را درست کند. یادم می آید زمانی که هنوز در روستا زندگی می کردیم او به همه اهالی روستا در تعمیر وسایلشان کمک می کرد. وقتی به دیاربکر نقل مکان کردیم، در یک ساعت فروشی شروع به کار کرد. من هم از 10 سالگی با او شروع به کار کردم و کم کم این حرفه را یاد گرفتم. و اکنون، برای 53 سال، زندگی من به طور جدایی ناپذیر با ساعت پیوند خورده است.
به گفته استاد، در طول سال‌ها، مکانیزم ساعت را چنان عمیق مطالعه کرده است که با یک نگاه به ساعت می‌تواند بفهمد علت خرابی چیست و چگونه آن را حل می‌کند: بیش از 53 سال کار، من در "روح" ساعت نفوذ کرده‌ام. خیلی بیشتر دوست دارم با ساعت های مکانیکی کار کنم. اکنون هر استادی چنین تعمیراتی را انجام نخواهد داد. همچنین پیش می آید که نمی توانم ساعت را تعمیر کنم، اما این به دلیل نبود قطعات یدکی لازم است. قطعات یدکی از استانبول به ما می رسد، اما گاهی اوقات مشکلاتی وجود دارد.
استاد جلال خاطرنشان می کند: علیرغم اینکه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، مردم کمتر از ساعت استفاده می کنند، هنوز هم عاشقان و کلکسیونرهای زیادی وجود دارد. کسانی هستند که نمی توانند بدون ساعت کار کنند. ساعت زمان را نشان می دهد و اکنون بسیار ارزشمند است. امروزه مردم برای هر دقیقه ارزش قائل هستند. بدون ساعت، احساس گذر زمان سخت است.
وی می گوید: اگر بتوانم ساعت را به عقب برگردانم، دوست دارم به ۵۳ سال پیش برگردم، زمانی که اولین قدمهایم را در این حرفه برداشته بودم. ما بچه بودیم، مشتاق، علاقمند، زندگی بسیار شگفت انگیز به نظر می رسید و ادامه می دهد: اگر فرصتی وجود داشته باشد، می خواهم این حرفه را به نسل جوان آموزش دهم، زیرا واقعا نمی خواهم این حرفه از بین برود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала