در مورد نیروگاه آبی کاخوفکا چه می دانیم؟

Затопленный центр Новой Каховки. Кадр видео
Затопленный центр Новой Каховки. Кадр видео - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2023
اشتراک
در شب 6 ژوئن 2023، قسمت بالایی نیروگاه آبی تولید برق کاخوفکا در منطقه خرسون در نتیجه گلوله باران ویران شد.
به گزارش اسپوتنیک، به گفته رئیس اداره نوایا کاخوفکا، "ولادیمیر لئونتیف"، در پی حملات شب گذشته به این نیروگاه و سد، دریچه های سد تخریب شدند، اما خود سد آسیبی ندید. وی افزود که افزایش سطح آب در دنیپر در داخل شهر از دو و نیم به چهار متر مشاهده می شود. در منطقه وقوع سیل احتمالی 14 منطقه مسکونی وجود دارد که 22 هزار نفر در آن زندگی می کنند.
نیروگاه آبی کاخوفکا در پنج کیلومتری شهر نوایا کاخوفکا در منطقه خرسون واقع شده است.
ساخت نیروگاه کاخوفکا از سال 1951 تا 1956 به طول انجامید. نیروگاه از سدهای خاکی، سد بتنی سرریز، ساختمان نیروگاه برق آبی تشکیل شده و دارای طول 3650 متر شامل 700 متر سازه بتنی است.
دریاچه سد دارای مساحت 2155 کیلومتر مربع، و حجم 18.2 کیلومتر مکعب که 6.8 کیلومتر مکعب از آن حجم مفید محسوب می شود.
ساخت مجتمع کاخوفکا سطح آب در رودخانه دنیپر را به 16 متر افزایش داد. ارتفاع خود سد 16.5 متر و طول آن تقریباً چهار کیلومتر است.
دریاچه کاخوفکا یکی از بزرگترین مخازن دنیپر است.
یکی از ویژگی های مشخصه نیروگاه کاخوفکا، یک تابلو برق 154 کیلوولت چهار جزیی است.
نیروگاه کاخوفکا تنظیم سالانه جریان دنیپر را برای تامین انرژی به جنوب اوکراین و همچنین تامین آب به مناطق خشک ارائه می دهد. تا سال 2014، کریمه یکی از این مناطق بود. با این حال، پس از همه پرسی برای خودمختاری کریمه در سال 2014، کی یف تصمیم گرفت آب شبه جزیره را قطع کند و از کانال کریمه شمالی به عنوان اهرم فشار بر روسیه استفاده کند. خسارات وارده به حوزه کشاورزی این منطقه بسیار زیاد بود.
ارتش روسیه کنترل این نیروگاه را در همان آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین در سال 2022 به دست گرفت. از آن زمان، نیروهای مسلح اوکراین تقریباً به طور مداوم این نیروگاه را گلوله باران می کنند.
Последствия обстрела Каховской ГЭС со стороны ВСУ. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2023
آب گرفتگی سه شهرک به دلیل تخریب نیروگاه برق آبی کاخوفکا
در 16 مارس 2022، کاخوفکا توسط واحدهای گارد روسیه تحت مراقبت قرار گرفت.
در اکتبر 2022، روسیه نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد که در آن از کی‌یف خواست تا از تخریب سد برق آبی کاخوفکا توسط کیف جلوگیری کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала