https://spnfa.ir/20230605/چرا-در-ایران-مانع-از-اعطای-یارانه-سوخت-به-هواپیماها-میشوند-16338323.html
چرا در ایران مانع از اعطای یارانه سوخت به هواپیماها میشوند؟
چرا در ایران مانع از اعطای یارانه سوخت به هواپیماها میشوند؟
اسپوتنیک ایران
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره اعطای یارانه سوخت ۱.۲ دهم میلیارد دلاری به هواپیماها و لزوم حذف این یارانه توضیح داد. 05.06.2023, اسپوتنیک ایران
2023-06-05T11:39+0430
2023-06-05T11:39+0430
2023-06-05T11:39+0430
ایران
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e6/0b/0a/13254900_0:31:593:364_1920x0_80_0_0_5ec49b7a353e2e3bfd42e19ca1db73a8.jpg.webp
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، بررسی عملکرد دولت سیزدهم نشان میدهد که هدفمندی و هوشمندسازی یارانهها از مهمترین سیاستهایی است که توسط دولتمردان پیگیری میشود. اصلاح قیمت حاملهای انرژی علاوه بر واقعیسازی اقتصاد بنگاهها و حرکت آنها به سمت ارتقا و بهینهسازی مصرف سوخت، بستری برای بازتوزیع عادلانه یارانه انرژی را نیز فراهم میکند.بهزاد رحیمی نماینده کردستان و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره اعطای سوخت یارانهای به هواپیماها گفت: "اصلاً منطقی و منصفانه نیست که سالانه ۱.۲ دهم میلیارد دلار یارانه سوخت پنهان به هواپیماها بدهیم که عمدتاً هم به مصرف اقشار مرفه جامعه میرسد و این یارانه به هدف یعنی به جیب اقشار ضعیف جامعه نمیرود.اما صنعت هواپیمایی کشور به دلیل تحریمها با فرسودگی مواجهه است و دولت ناچار به حمایت از این صنعت است و یکی از حمایتهای دولت هم اعطای سوخت یارانهای به هواپیماها است. حدود ۵۰ درصد پروازها به کشورهای خارجی است و در واقع به این صورت در حال تخصیص سوخت به خارجیها هستیم و ارز را از کشور خارج میکنیم.در فرآیند تصویب بودجه ۱۴۰۲ نیز برخی از نمایندگان پیشنهاد دادند که اعطای سوخت یارانهای به هواپیماها متوقف شود ولی رأی نیاورد و به تصویب نرسید. این حمایت در غالب سوخت یارانهای به صنایع حمایت کمی هم نیست ولی دولت در صورت حذف این یارانه سوخت باید تن به افزایش چند برابری بلیط هواپیما بدهد که باز هم شرایط را بدتر میکند. باید شرایطی را فراهم کنیم که هزینههای سازمان هواپیمایی پایین بیاید.به عنوان مثال هزینه نگهداری و هزینه تعمیر هواپیماها با چندین برابر قیمت در حال انجام است که ناشی از تحریمها است. اگر این شرایط ترمیم شود میتوان زمینه حذف سوخت یارانهای هواپیماها را به وجود آورد".به طور میانگین روزانه حدود ۴ الی ۴.۵ میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف میشود که معادل سالانه رقم ۱.۶۵ میلیارد لیتر است. در حال حاضر قیمت سوخت جت لیتری ۶۰۰ تومان است درحالی که طبق آمار بورس انرژی، سوخت جت با میانگین قیمت لیتری ۱۳,۴۰۰ تومان قیمتگذاری و صادر میشود.در نتیجه طبق محاسبات سالانه رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان، یارانه سوخت جت به ۴ درصد از پردرآمدهای جامعه داده میشود که از ناوگان هوایی برای سفرهای کاری و تفریحی خود استفاده میکنند در حالی که اقشار متوسط و ضعیف چندان بهرهای از این یارانه ندارند.
https://spnfa.ir/20230411/تفاهم-ایران-و-روسیه-برای-ساخت-و-تعمیر-هواپیما-15446749.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2023
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/07e6/0b/0a/13254900_32:0:559:395_1920x0_80_0_0_0658efdab9d8632c9e91adb379b76e8f.jpg.webpاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
ایران
چرا در ایران مانع از اعطای یارانه سوخت به هواپیماها میشوند؟
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره اعطای یارانه سوخت ۱.۲ دهم میلیارد دلاری به هواپیماها و لزوم حذف این یارانه توضیح داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، بررسی عملکرد دولت سیزدهم نشان میدهد که هدفمندی و هوشمندسازی یارانهها از مهمترین سیاستهایی است که توسط دولتمردان پیگیری میشود. اصلاح قیمت حاملهای انرژی علاوه بر واقعیسازی اقتصاد بنگاهها و حرکت آنها به سمت ارتقا و بهینهسازی مصرف سوخت، بستری برای بازتوزیع عادلانه یارانه انرژی را نیز فراهم میکند.
بهزاد رحیمی نماینده کردستان و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره اعطای سوخت یارانهای به هواپیماها گفت: "اصلاً منطقی و منصفانه نیست که سالانه ۱.۲ دهم میلیارد دلار یارانه سوخت پنهان به هواپیماها بدهیم که عمدتاً هم به مصرف اقشار مرفه جامعه میرسد و این یارانه به هدف یعنی به جیب اقشار ضعیف جامعه نمیرود.
اما صنعت هواپیمایی کشور به دلیل تحریمها با فرسودگی مواجهه است و دولت ناچار به حمایت از این صنعت است و یکی از حمایتهای دولت هم اعطای سوخت یارانهای به هواپیماها است. حدود ۵۰ درصد پروازها به کشورهای خارجی است و در واقع به این صورت در حال تخصیص سوخت به خارجیها هستیم و ارز را از کشور خارج میکنیم.
در فرآیند تصویب بودجه ۱۴۰۲ نیز برخی از نمایندگان پیشنهاد دادند که اعطای سوخت یارانهای به هواپیماها متوقف شود ولی رأی نیاورد و به تصویب نرسید. این حمایت در غالب سوخت یارانهای به صنایع حمایت کمی هم نیست ولی دولت در صورت حذف این یارانه سوخت باید تن به افزایش چند برابری بلیط هواپیما بدهد که باز هم شرایط را بدتر میکند. باید شرایطی را فراهم کنیم که هزینههای سازمان هواپیمایی پایین بیاید.
به عنوان مثال هزینه نگهداری و هزینه تعمیر هواپیماها با چندین برابر قیمت در حال انجام است که ناشی از تحریمها است. اگر این شرایط ترمیم شود میتوان زمینه حذف سوخت یارانهای هواپیماها را به وجود آورد".
به طور میانگین روزانه حدود ۴ الی ۴.۵ میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف میشود که معادل سالانه رقم ۱.۶۵ میلیارد لیتر است. در حال حاضر قیمت سوخت جت لیتری ۶۰۰ تومان است درحالی که طبق آمار بورس انرژی، سوخت جت با میانگین قیمت لیتری ۱۳,۴۰۰ تومان قیمتگذاری و صادر میشود.
در نتیجه طبق محاسبات سالانه رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان، یارانه سوخت جت به ۴ درصد از پردرآمدهای جامعه داده میشود که از ناوگان هوایی برای سفرهای کاری و تفریحی خود استفاده میکنند در حالی که اقشار متوسط و ضعیف چندان بهرهای از این یارانه ندارند.