آمریکا از درگیری اوکراین چه می‌خواهد؟

© AFP 2023 / Yurko Dyachyshynآمریکا اوکراین
آمریکا اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.06.2023
اشتراک
کارشناس اروپایی: ایالات متحده یکی از ذینفعان اصلی درگیری در اوکراین است.
به گزارش اسپوتنیک، ماریا خوزه پرز دل پوزو، مدرس دانشگاه کامپلوتنس مادرید، اظهار داشت که ایالات متحده ذینفع اصلی درگیری در اوکراین است که به طور قابل توجهی از فروش تسلیحات و صادرات گران قیمت گاز سود برده است.
وی در ادامه افزود: "ذینفع اصلی این جنگ ایالات متحده است. کشورهای اروپایی و کشورهای ناتو در حال افزایش هزینه های دفاعی خود هستند و با این سرمایه ها از آمریکا تسلیحات می خرند.
علاوه بر این، اروپا اکنون گاز از آمریکا را با قیمتی بسیار بالاتر از روسیه خریداری می کند. امکان ایجاد یک سیستم دفاعی اتحادیه اروپا فلج شده یا در دست ایالات متحده قرار دارد. آمریکا به طور فزاینده و هر چه شدیدتر متحدان خود را به خود وابسته می‌کند".
پرز دل پوزو در پاسخ به این سوال که چرا اروپا تا این حد بر ادامه درگیری و ارسال سلاح حتی به ضرر منافع خود اصرار دارد، توضیح داد: "کشورهای اتحادیه اروپا به سیاست حمایت از اوکراین تا پایان تلخ پایبند هستند، روایتی که دوباره از سوی ایالات متحده مطرح و حمایت می شود.
مصاحبه ویژه لاوروف با اسپوتنیک در زمینه اهداف عملیات ویژه و فشار غرب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2023
لاوروف: اروپا تاوان دست کشیدن از استقلال خود به سود آمریکا را می دهد
کشورهای اتحادیه اروپا طرح صلح را در نظر نمی گیرند، به نظر برزیل و چین گوش نمی دهند. هدف اصلی آنها شکست روسیه است. شایان ذکر است که علاوه بر ایالات متحده، نقش لهستان با الهام از انگلستان حائز اهمیت زیادی است. در اروپا، افرادی که ایده‌ها را پیش می کشند نه از پاریس و یا برلین، بلکه از ورشو هستند".
وی در عین حال به این واقعیت توجه کرد که نه اروپا و نه ناتو عجله ای برای ارائه ضمانت های امنیتی به اوکراین نشان نمی‌دهند و این کشور را در اتحادیه اروپا و در ناتو نمی پذیرند. آنها این امر را با این واقعیت توضیح می دهند که روند مذاکرات در مورد چنین موضوعاتی معمولاً بسیار طولانی است، زیرا نیاز به هماهنگی بسیاری از جنبه های کشاورزی، صنعتی، ماهیگیری، قانونگذاری دارد.
شایان ذکر است که باید درجاتی از هماهنگی بین کشورهای اتحادیه اروپا وجود داشته باشد. ادغام کشور در حال جنگ غیرممکن است. زیرا در مورد ناتو، ادغام اوکراین تقریباً به معنای یک جنگ جهانی است، زیرا خاک اوکراین توسط ماده 5 منشور ناتو تحت محافظت قرار خواهد گرفت (حمله مسلحانه به یک یا چند کشور عضو ناتو حمله به کل اتحاد تلقی می شود) و اتحاد را ملزم به دفاع از شریک جدید خود خواهد کرد.
اما در شرایط کنونی، ارسال تسلیحات به اوکراین و کمک های اقتصادی بدون ادغام به اروپا اجازه می‌دهد تا به این کشور کمک شود، اما خود اتحادیه ناتو در جنگ شرکت نکند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала