نتانیاهو آژانس انرژی اتمی را به تسلیم شدن در برابر ایران متهم کرد

© AP Photo / Sebastian Scheinerنتانیاهو از آمادگی اسرائیل برای جنگ با ایران خبر داد
نتانیاهو از آمادگی اسرائیل برای جنگ با ایران خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.06.2023
اشتراک
بنیامنین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل آژانس بین المللی انرژی اتمی را به دلیل بستن مراکز هسته ای ایران به تسلیم شدن در برابر ایران متهم کرد.
به گزارش اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه خبر از تسلیم شدن آژانس بین المللی انرژی اتمی در برابر مقامات ایرانی داد. وی این مطلب را در اظهار نظر خود در خصوص تصمیم چندی پیش آژانس برای بستن چپرونده تحقیقات در مورد غنی سازی 83% در مرکز هسته ای فردو و حذف سوال در مورد بقایایی اورانیوم مصنوعی که در سایت اعلام نشده در مریوان پیدا شده بودند، اظهار کرد.
نتانیاهو در نشست هفتگی هیات دولت اذعان کرد: "ایران به دروغگویی به آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد. تسلیم شدن آژانس در برابر فشار ایران- لکه ای سیاه بر اعتبار آن می باشد... عملکرد بی نتیجه آژانس در برابر چهره این توجیهات ضعیف این مفهوم را به دولتمردان ایران می رساند که آنها هیچ هزینه ای را برای نقض های صورت داده خود و تلاشها با هدف دستیبابی به سلاح هسته ای، نباید بپردازند".
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2023
گروسی: به نفع تمامی طرفین توافق هسته‌ای است که روند همکاری سازنده با ایران در پیش گرفته شود
نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل به "سازمانی سیاسی" گردد، فعالیت نظارتی آن در ایران اهمیتی را نخواهد داشت، مثل گزارش های آن در مورد فعالیت های هسته ای ایران.
نتانیاهو خاطرنشان کرد که اسرائیل پنج سال پیش چشم های جهان را به فعالیت هسته ای ایران باز کرد، زمانی که اسرائیل آرشیو محرمانه هسته ایران توسط اسرائیل از کشور خارج شد.
این سیاستمدار تصریح کرد: "این اطلاعات بصورت واضح ثابت کردند که ایران توافقنامه نظارت را نقض می کند و اورانیوم را با هدف نظامی و نه با هدف صلح آمیز غیر نظامی غنی می کند. از آن زمان توجیهات ایران در مورد یافت شدن مواد هسته ای در مراکز ممنوعه نه تنها امیدوارکننده نبودند، بلکه عملا غیر ممکن بودند".
در اواخر ماه می Associated Press با اشاره به گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که این نهاد دیگر سوالی از ایران در خصوص بقایای اورانیوم در مراکز ایرانی ندارد. در این خبر گفته شده بود که آژانس همچنین تحقیقات خود در مورد پرونده غنی سازی اورانیون تا سطح 83.7% در مرکز هسته ای فردو ایران را نیز بسته است. این مسئله باعث نگرانی در ماه های اخیر شده بود، زیرا برای ساخت بمب هسته ای ایران نیاز به غنی سازی اورانیوم تا سطح 90% دارد.
علاوه بر آن ناظران آژانس به تحقیقات خود در خصوص یافت اورانیوم مصنوعی در مرکز گزارش نشده مریوان که در فاصلح حدود 525 کیلومتری شما غربی تهران قرار دارد، پایان دادند. نتانیاهو در سال 2019 دقیقا در خصوص این مرکز اعلام کرده بود که بخشی از برنامه گزارش نشده هسته ای ایران می باشد.
جیک سالیوان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2023
کاخ سفید: دنبال راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران هستیم
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала